Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 6944 ggr
Miirrey
0

Har den möglat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ungefär 3 veckor sen fick jag en orkidé, phalaenopsis,  som jag nu misstänker har börjat mögla. På det inrutade området på bilden ser ni det vita som jag misstänker är mögel. Vad sjutton ska jag göra om det är det? Ska jag slänga hela växten då? Jag verkligen Älskar orkidéer och detta är min första och jag vill verkligen inte att den ska dö.  Jag har vattnat den då den varit torr, doppat krukan i vatten och sen låtit den rinna av sig så den inte stått blött. Jag läste att man inte ska vattna kronan med blad som är längst ner så jag har inte låtit det komma vatten på dom. Den står i ett fönster där den får mycket dagsljus varje dag. Om någon kan svara och ge tips skulle det vara jättegulligt

dolfen
0

Jag har hört att man ska vattna dessa med ca 2 till 3 veckors mellanrum.

Maria
0

Mina får vatten mer sällan än så ibland och helt plötsligt så blommar de så fint.

/Maria

Primee
0

Jag vattnar lite varje vecka - har en som har blommat sedan i september, börjar dock vissna nu då katten varit framme o demolerat(slängt i golvet o tuggat i sig blommor i blad)

Svårt att se på bilden, går det att skrapa bort? Det ena vita jag har haft på någon av mina har kommit av "läkta" skador(läs kattklor..)

aggeelin
0

Jag vattnar varannan vecka eller mer sällan, doppar ner växten i vatten i 15 - 30 min, ibland bara vattnar. Har många som blommar med många stjälkar.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Gunlog
0

Vi vattnar ofta. Vi ger ca 1-1½ dl vatten en gång i veckan. Det ser ut som att du skulle behöva plantera om den, då det är många äldre och döda rötter på den. Det kan vara det som gör att den möglar… Ta på det vita och se om det fastnar på ditt finger. Gör det det så är det mögel… Annars kan det vara att den har "knäckts" i den roten. De ska ha mycket ljus, men inte sol. Har du element under fönstret, eller har du golvvärme? Det spelar stor roll… De vill gärna torka ut lite, vilket de gör nu under kallare tider när man har värmen på elementen… Vattna mindre på sommaren… Ge då varannan vecka istället…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.