Oj oj oj - vi har problem med våra buskar
Nu är det andra våren vi bor i huset. Förra våren satte vi buskar i rad ut mot en cykelväg och vi önskar verkligen att de ska ta sig.
Det är tre sorter, Thuja, Taxus och Cypress.
Vi grävde stora hål, 60 x 60 x 60. Tillsatte ny jord + barkmull + kogödsel enligt rekommendation, vattnade när vi satt samt under sommaren, men inte under de regnperioder som var.
Gödslade i början av juli med benmjöl enligt rekomendation, runt buskarna ligger bark i ett två centimter tjockt lager.
I september var Thujan brun till stora delar, även grannens var så. Jag frågade på ett inköpsställe men de visste inte vad det kunde vara trots att de verkade kunniga. Grannen frågade i en känd trädgårdshandel, där man sa att buskarna haft det för torrt, vilket det efter den sommaren är svårt att tro.
Senare på hösten blev Taxusen brun till stora delar, men när nu i vår grön längst in. Cypressen var FIN höstas, men ser nu i vår ut som om det är vintern som gjort den brun till vissa delar.
Jorden där buskarna växer är inte bra i sig, den är lerblandad och verkar tung.
Vad ska vi göra? Gräva upp eländet och sätta nytt av annan sort? Sätta upp staket? Grannen längre bort, som förra våren hade vanlig syrén och andra bladbuskar, fick ta bort flera som haft det för vått…
Tacksam för alla förslag och idéer!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag vet nog vad det är. I lerjord ska man ALDRIG byta ut jorden i planteringsgropen speciellt inte till torvprodukter (i stort sett all köpejord är baserad på torv som förmultnar efter ett par år) då kan det bli för blött + syrebrist i planteringsgropen eftersom man täpper till lerväggen då man gräver så man gör små bassänger och torven samlar upp allt vatten. För blött och syrefattigt gersamma symptom som torka. + nyplanterat ska INTE gödslas under etableringstiden.
+Det kan ju vara torka också nyplanterat kräver kopiösa mängder vatten typ 100liter per växt i veckan det måste komma väldigt mycket regn för att täcka in den mängden.
Idegran brukar klara sig bra det är ju den vintergröna växt som klarar hård beskärning enormt bra så den kan du klippa bort det bruna och döda på. Tuja och cypress grönskar ftast inte på bruna växtdelar och klarar inte härd beskärning så bra men det beror ju på om det bruna sitter till så att det finns grönt runtomkring så att det gröna kan växa över de bruna partierna.
En tanke… om det som du #1 säger stämmer… Hur borde vi har gjort, som vi inte fick instruktion om att göra? (grannen verkar ha gjort samma fel…)

Jag bryter upp en del stora ytor av vår trädgård som tidigare varit hästhage. Det är lera som blivit ganska hårt packad av hästarna.
Det jag gör är att jag vänder all jorden (inte bara i de hål jag ska plantera) med en spade, hackar sönder i så små bitar jag gitter, lägger på kompost och jordförbättring av olika slag (dock inte torv), och låter det ligga.
Kan man göra det på hösten så kommer frosten att spränga sönder leran. Jag gräver aldrig på hösten för då är jag så trött på det att jag hellre vill sitta i soffan och se på Tv…
Så jag låter jorden ligga i ca en månad innan jag planterar nåt.
Sen sätter jag ner växterna. Då har maskar och småkryp "hittat tillbaka" till jorden så det börjar bli lite ordning på den igen. Man förstör en hel del faktiskt när man gräver, det tänker man inte på.
Så det kräver tåalmod. Men under tiden man väntar kan man få bort det mesta av ogräset, det är fördelen.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag tolkar dig som att vi ska bort våra skräpbuskar, behandla jorden i höst och sätta nytt till våren (och då där det inte varit grävt förut?)

Gräver ni igenom den biten ni har planterat på nu, så borde ni kunna sätta nya buskar där. Det ser jag inga problem med. Blanda i mer barkmull och lite gräsklipp så det fluffas upp lite.
Ni kanske tom kan sätta tillbaka de gamla buskarna med en gång och se om de klarar sig, värt ett försök. Ni får bara hålla lite extra koll på dem.
Eller så kan ni ju vänta till hösten, om ni orkar se på eländet
i sommar.

En sak till.
När man gräver igenom och vänder jorden, så blir det liksom en "kulle", eller vad man ska säga. Jag plattar till och jämnar ut lite grann, men det grävda kommer ändå att ligga 15-20 cm högre än tex gräsmattan. Låt det ligga, ta inte bort nån jord, det sjunker samman efter 1 - 2 säsonger.
Jag har gjort det felet nämligen, när jag var ny i trädgården. Efter ett år blev det en håla i marken där jag fick fylla upp med jord istället.
#4, 5,
Tack för bra funderingar - finns det fler som har några bra råd?
Jag har ingen erfarenhet av de buskar du skriver om, men lerjord har jag!
Mitt tips är att gräv ett dike att plantera plantorna i. Vi gjorde det och så beställde vi planteringsjord på lastbil att fylla diket med. Då är det lätt att dränera genom att dra en dränering från diket du planterat buskarna till ett lämpligt ställe. Vi har avenbokshäck.
Min erfarenhet när det gäller planteringsgropar i sig, så gör jag på samma sätt som 3# (Halvdansken). Jag tror att det är viktigt att det man planterar trivs i leran och bekantar sig med den med en gång istället för att ha köpejord enbart i gropen. Se till att luckra sidorna i gropen med, för att undvika att rötterna snurrar flera varv i gropen, istället för att växa in i leran.