Vad heter blomman - nr 8?
Jag tror det är Jacobs Stege ?
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Visst är det Jakobs stege finns ju både blå och vit

Ja det är BLÅGULL - Polemonium Caeruleum - som också kallas
Jakobs stege.
Jag köpte två plantor för tre år sedan och har delat dem redan ett antal gånger och har nu ett tiotal ruggar lite här och var. Trivs bra i lite fuktig mark och i sol som halvskugga. Blir 60-70 cm hög och ganska buskig.
Blommar tidigt - hos mig i zon 3 före midsommar - och återkommer på sensommaren, om jag klipper ner den. Blågull lär skys av rådjur. Den kan alltså vara bra att plantera vid växter som man befarar rådjuren är ute efter.
Blågull lär också växa vilt i Norrland. Någon som kan styrka detta påstående? Den är i alla fall en av våra allra äldsta prydnadsväxter, vilket bevisas av att man hittat spår av den vid utgrävningar av Birka.
#3 Jo Christina blågull växer vild spridd över stora delar av Sverige. Enligt virtuella floran.
Faktiskt en blomma som jag saknar. Hade den på landet. Skall föröka få tag på den igen. Tack för påminnelsen om den ,-)
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Så roligt att den växer vilt också. Har aldrig sett den annat än i trädgårdar. Har en stor svaghet för dessa gamla bondväxter. Det är något speciellt med växter som man vet har glatt människor redan på vikingatiden. Jag har en del Rosor som har uråldriga anor och uppskattar dem lite extra mycket.
Tron på att dessa växter är härdiga och kommer att överleva mig gör sitt till.
Gillar oxså blågull och har frösått den för några år sedan - tyvärr har jag nog grävt bort alla plantor - när vi byggde om en del av trädgården.
Men nu har jag nya frö av vitt Blågull som jag ska så….

Jag har heller aldrig sett den vild, kan undas hur ovanlig den blivit.

Har aldrig sett gult blågull förut. Jättefin nyans. Fast då kan man väl inte kalla den blågull
?
Jo den heter faktiskt just gult blågull. Det kryllar av sånna motsägelser inom trädgårdsvärlden. Vitt blågull, rosa blåsippor, gult rosenöga osv osv
/Lillianna
~ Lillianna ~

Röda gullvivor - jo du har rätt.