Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 4394 ggr
Joline
0

Syrefattig jord?

Hur kan man göra…Tungan ute

Skulle behöva "tillsätta" syre i rabattjorden pga att jordmassan består av mest organiska ämnen (barkmull, kogödsel och torv blandat me bef. lerjord).

Allt växte så dåligt i fjol, de levde men inte mer…

Försökte med att blanda ner lekakulor, (vet inte om man borde det)

Åsa S
0

Det tar tid att få lerjord mullrik och luftig men du har börjat rätt det är massor av organiskt material som ska blandas ner då blir det luftigt och syrerikt (fräs aldrig ifall du har lerjord), man kan behöva lägga på 1-2dm organiskt material varje år och mylla eller vända ner, 5-10cm lager med kogödsel är bra det med eftersom det går åt kväve när organiskt material bryts ner. Är det ettåriga sommarblommor måste du näringsvattna några gånger under sommaren även om du lagt på kogödsel. Bearbeta inte lerjorden i onödan ju mer finkornig du arbetar den desto mera cementlik blir den.

Joline
0

Ja…Tack ska du ha Åsa.

(Äsch, tänkte väl det, inga enkla genvägar dåObestämd)

Halvdansken
0

Tänk också på att inte blanda torv (spagnum) i lera. Tyvärr rekommenderas det ofta, men spagnum + lera blir bara mer kompakt och klibbig.

Kompost, grus (inte sand), barkmull, flis (men då ska det till kväve som Åsa säger) är bra.

Jag har grävt igenom min jord för hand ett spadstick djup eftersom det gått hästar där i många år och jorden var helt kompakt. Sen blandar jag upp den med allt jag kan (utom torv, då). Det tar många år, men det blir en underbar jord av det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är jag när jag grävde ut till woodlandet. Som du ser är det jättelerigt och kompakt till tusen. Fyller på med champost (komposterad stallgödning) och kompost varje år.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Joline
0

#4…Ooj vilket arbete!Förvånad

Har nog haft mest torv i rabatterna…men nu blir första komposten användbar i år. Får fortsätta efter era råd, som tur är är det inga enorma ytor som ska förbättras.