Vad heter blomman?
Jag fragade redan i somras om vad detta ar for sorts vaxt och fick till svar att det ser ut som "Blomman for dagen". Nu har det gatt manga manader, det ar kallt och snon ligger kvar pa krukan, men den blommar fortfarande. Ar det nagon som kan tipsa vad det kan vara. Den ar sakert sjalvsadd genom faglar eller insekter, for helt plotsligt kom den upp i en kruka och har omkring, ar det ingen som har nagot liknande.
Ingen aning. Hoppas någon annan vet.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Tycker inte den ser ut som Blomman för dagen - mer som en Femöring. Eller Kornettblomma. Lustig blomma med de små bladen. Bläddrar och bläddrar i mina blomböcker. Återkommer.

Tack Cristina, jag sadde nagra fron av den i hostas bara pa skoj och de haller pa att vaxa till sig nu. Det syns att de ar planterade i jord som jag kopt i handelstradgarden och som sakert innehaller godsel, for bladen ar ganska mycket storre an moderplantan. Men vad jag tycker ar konstigt ar att den overlever sno och kyla och fortsatter att vaxa. Nu pa vintern har bladen en mycket djupare gron farg an vad de hade i somras.

Har inte hittat svar. Ännu. Är den lite vedartad? Har du en närbild på bladen?

Det är de blå blommorna som avses- petunia finns ju i alla regnbågens färger.
Petunia är det nog. Det tror jag i alla fall.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Jag tänkte på en typ million bells men dom brukar vara väldigt känsliga för frost
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Det kan det vara, men stjalken hanger inte ner den ar kraftig och vaxer uppat. Nu tar jag en bild pa en ny planta, som jag sadde i hostas av frostallningar av den okanda och som nu, pa grund av det milda vadret, har hunnit vaxa upp ganska mycket. Den har tjockare blad an petunia tror jag. Kanske ar det nagot som korsat sig sjalv, har i Sierra Nevada finns det ju hundratals vaxter som inte vaxer nagonannanstans. Det ar ju en nationalpark. Om en petunia korsat sig med nagon talig vaxt kan den kanske bli mindre kanslig for frost. Nu fantiserar jag nog!