Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 1650 ggr
Petter
0

Vad heter blomman - nr 9?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hittade en "konstig" blomma igår. Gissa vad.

Diana61
0

Ser ut som en torkad Stjärnflocka.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
0

Håller med Diana. Är också rätt övertygad om det är en stjärnflocka. Var hittade du den?

Petter
0

Ja det är en torkad stjärnflocka. Den har jag i min rabatt efter husväggen.

Christina
0

Haha - vad kul att vi fick rätt! Har du mer?

Stjärnflocka som också har det söta namnet 'Linnés döttrar' är också en mycket gammal och älskad perenn. Anspråkslös och tål att delas och flyttas och är en mycket fin snittblomma i buketter.

Jag har den på många ställen och nu har jag också en vinröd sort, som heter 'Lars'. Den kan bli liten angripen i bladen ibland, som du blir bruna och fläckiga.

Diana61
0

Jag gillade inte alls denna i början då den blev årets perenn, men nu de senaste 6-7 månaderna har jag börjat gilla den och vill gärna ha dom i trädgården.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Petter
0

Jag har haft Sjärnflocka hur länge som helst i mina rabatter, men nu i sommar har alla tyckt att "vilken fin blomma detta är"! Kann det kanske ha att göra med att den blev årets perenn? Tror det jag. Den är lite anonym så den har väl inte varit den man först har sett. Supergullig tycker jag. Är förvånad att så få åtminstonde i vår bekantskapskrets inte har känt till den tidigare.

Christina
0

Jag tycker också att det är en blomma som vinner i längden. Själva blomkorgen är så fin och som snittblomma står den så länge och går att kombinera med allt. Hos mig blir den väldigt hög men passar då bra bland mina rosenbuskar som den får ta stöd emot.

Den vinröda som jag köpt är inte lika fin som den blekrosa som jag har efter min mormor. Tycker jag.

Christina
0

Kul med din bild Petter - har du fler att gissa på? Nån annan som har?

Christina
0

Din nästa var svårare - får se om vi klarar den.