hjälp mig att täcka ett plank
Vi har i höstas fått ett bullerplank på tomten utmot vägen. Det är ca 2 m högt men varierar lite för backen lutar, men ca 2 meter… och ca 20 meter långt/brett om inte ännu längre… Vi är väldigt glada för detta eftersom det hindrar insynen och dämpar billjuden, men det ser ju inte så snyggt ut… Därför behöver jag lite tips och råd vad man kan ha för klätterväxter och försköna det med?? Jag vill gärna att det ska blomma hela sommaren, så jag vill ha några tidig och några senblommande växter. Staketet är målat i falurödfärg eftersom huset oxå är rött, så röda nyanser på Rosor känner jag gör sig inte så bra annars hade jag så gjärna velat ha det…
Utifrån detta har ni några tips att ge mig på fina klätterväxter??
En klätterros vet jag redan att jag vill ha… - penny lane, champagnefärgad.. En mörklila klematis har jag sen innan….
En annan tanke har varit att täcka hela planket med sån där humle eller vad det är så att planket bara blir som en stor grön vägg… Men så tänker jag nog bara för att det finns så otroligt mycket att välja på så att jag blir alldeles snurrig… hjälp mig!!! 
Kaprifol doftar ju såå underbart. Den trivs nästan överallt.

Lättskött och härligt är honungsrosor av flera olika sorter. Blanda Starkodder, Hybrida och Lykkefund så blir staketet snabbt täckt och kommer att blomma i alla fall en månad. Det blir förtjusande små gulaktiga nypon sen.

Ja de va jättefina! täta och bra! åh va fint ni verkar bo!! =)

Tack - det är en fritidsstuga och ganska enkelt. De här rosorna klarar det mesta.

Tråkigt bara att min man har nått sorts hat mot taggiga växter med nypon… =) men det kan vi nog ta ur honom när han får se de bilderna!! ;)
Japansk klätterros, Rosa multiflora är en fin ros nästan utan taggar. Kanske att alternativ om man inte gillar taggar. Den har väldigt dekorativa små nypon.

Lykkefund är taggfri också. Men Helenae Hybrida och Starkodder är riktiga taggmonster.

Jag föreslår en klätterros polstjärna den är härdig och tålig samt blommar med kaskader av små vita blommor
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Tack för alla tips!! Jag själv har inget emot taggar… det är min man som inte gillar det, men jag har en känsla av det e jag som kommer få sköta dem, så han borde inte störas så mkt av det ändå!! =)
Förutom Rosor är det mest olika sorters klematis som klättrar eller?? eller ska man kanske satsa på bara Rosor så det blir enhetligt?? det är så svårt!! =)

Du vill ju ha en långvarig blomning och då kan det vara trevligt med clematis som kommer i blom sent på sommaren, när rosorna gjort sitt.