Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterträdgårdsdesignträdgårdstrenderträdgårdsprylar
Läst 6140 ggr
Primee
0

Trädgårdsplanering 2010 :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gick ju o köpte mig ett hus förra vintern o fick under vår, sommar o hösten se en otrolig röra i "landen", en massa fina blommor hela tiden, men en väldig röra. å f

Nu när jag plötsligt fått mig en massa tillfällig tid över så tänkte jag skissa upp en plan :)

Bilden är på det större landet, där det var "värst", det är höga o låga växtrer planterade på samma ställe så hälften av dem syns inte ens - finns bla. 3 breda fina Rosor där under… mestadels är det pioner överallt.

Så nu vill jag ha förslag på blommor, buska, träd m.m. som kan tänkas passa - bor i zon 4 o har både skugga o stark sol m.m. oxå tänkte jag göra ett soldäck med växter i… Eller bara visa vad ni tycker om. Allt är välkommet :)

SaJo123
0

Jag har nästan en likadan slänt.. Så här har jag tänkt mig: Större växter - Buddlja (1 st lila) och rudbeckia (3-5 st cerise) Mellanstora växter - Anisisop - (3 st lila), liatris (5 st cerise), heliotrop (3 st lila), höstflox (5 st cerise), Mindre växter - Höstaster (7 st lila), flicköga (7 st gula), lavendel (st lila), backtimjan (5 st lila)

Halvdansken
0

Vad har du för jord? Hur mycket plats? Hur mycket sol (där du vill ha hjälp).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Primee
0

#1 - Okej, tack för ditt svar. Ska googla lite på "dina" växter så jag vet hur de ser ut ;)

Primee
0

#2 - Jadu, bra fråga! Har ingen koll på jordkvalitée överhuvudtaget, har inte varit o grävt i den så mkt..men känns som om det är rätt mkt lera i den(?) Har fått höra att det är "bra jord" o det växer ju som satan ;) Nya stället jag ska göra blir det kompostjord på..

Just plätten på bilden är, lite lätt uppskattat, ca 12x6 meter. Främre delen där ligger i solen hela dagarna, medans den bakre delen ligger i skuggan av Häggträden… Har oxå lite mindre plättar som ligger i stark sol, 4x1 meter o 5x4 meter. Och ett stenparti i skuggan.

Har ingen större koll på växer o plantering, men jag tycker att det är kul iaf ;)

pamina
0

Hej!

Det ser ju ut som att du har en hel del fina växter i rabatten, kan du inte bara så smått flytta om så att de högre växterna hamnar i bakkant och de lägre längre fram? Finns det flera plantor av samma sort "utduttade" på flera ställen i rabatten så kan du ju samla ihop dem i grupper om du vill ha mer "ordning". Om du tillför nya plantor så kan du ju låta dem gå i samma färgskala så att det inte blir ännu karamelligare (om det är det som upplevs som rörigt alltså) En grön stomme t ex, i skugga kan ju olika Hosta funka i bakkant och t ex Asarum europaeum i framkant, dessa växter har man framförallt för bladverket, alltså. Det ser ut som att du har en rolig säsong framför dig, lycka till!

pamina
0

Hej!

Det ser ju ut som att du har en hel del fina växter i rabatten, kan du inte bara så smått flytta om så att de högre växterna hamnar i bakkant och de lägre längre fram? Finns det flera plantor av samma sort "utduttade" på flera ställen i rabatten så kan du ju samla ihop dem i grupper om du vill ha mer "ordning". Om du tillför nya plantor så kan du ju låta dem gå i samma färgskala så att det inte blir ännu karamelligare (om det är det som upplevs som rörigt alltså) En grön stomme t ex, i skugga kan ju olika Hosta funka i bakkant och t ex Asarum europaeum i framkant, dessa växter har man framförallt för bladverket, alltså. Det ser ut som att du har en rolig säsong framför dig, lycka till!

pamina
0

Hej!

pamina
0

Hej!