Trädgårdsplanering 2010 :)
Gick ju o köpte mig ett hus förra vintern o fick under vår, sommar o hösten se en otrolig röra i "landen", en massa fina blommor hela tiden, men en väldig röra. å f
Nu när jag plötsligt fått mig en massa tillfällig tid över så tänkte jag skissa upp en plan :)
Bilden är på det större landet, där det var "värst", det är höga o låga växtrer planterade på samma ställe så hälften av dem syns inte ens - finns bla. 3 breda fina Rosor där under… mestadels är det pioner överallt.
Så nu vill jag ha förslag på blommor, buska, träd m.m. som kan tänkas passa - bor i zon 4 o har både skugga o stark sol m.m. oxå tänkte jag göra ett soldäck med växter i… Eller bara visa vad ni tycker om. Allt är välkommet :)

Jag har nästan en likadan slänt.. Så här har jag tänkt mig: Större växter - Buddlja (1 st lila) och rudbeckia (3-5 st cerise) Mellanstora växter - Anisisop - (3 st lila), liatris (5 st cerise), heliotrop (3 st lila), höstflox (5 st cerise), Mindre växter - Höstaster (7 st lila), flicköga (7 st gula), lavendel (st lila), backtimjan (5 st lila)

Vad har du för jord? Hur mycket plats? Hur mycket sol (där du vill ha hjälp).
Hatar cancer och älskar vårlökar.

#1 - Okej, tack för ditt svar. Ska googla lite på "dina" växter så jag vet hur de ser ut ;)

#2 - Jadu, bra fråga! Har ingen koll på jordkvalitée överhuvudtaget, har inte varit o grävt i den så mkt..men känns som om det är rätt mkt lera i den(?) Har fått höra att det är "bra jord" o det växer ju som satan ;) Nya stället jag ska göra blir det kompostjord på..
Just plätten på bilden är, lite lätt uppskattat, ca 12x6 meter. Främre delen där ligger i solen hela dagarna, medans den bakre delen ligger i skuggan av Häggträden… Har oxå lite mindre plättar som ligger i stark sol, 4x1 meter o 5x4 meter. Och ett stenparti i skuggan.
Har ingen större koll på växer o plantering, men jag tycker att det är kul iaf ;)
Hej!
Det ser ju ut som att du har en hel del fina växter i rabatten, kan du inte bara så smått flytta om så att de högre växterna hamnar i bakkant och de lägre längre fram? Finns det flera plantor av samma sort "utduttade" på flera ställen i rabatten så kan du ju samla ihop dem i grupper om du vill ha mer "ordning". Om du tillför nya plantor så kan du ju låta dem gå i samma färgskala så att det inte blir ännu karamelligare (om det är det som upplevs som rörigt alltså) En grön stomme t ex, i skugga kan ju olika Hosta funka i bakkant och t ex Asarum europaeum i framkant, dessa växter har man framförallt för bladverket, alltså. Det ser ut som att du har en rolig säsong framför dig, lycka till!
Hej!
Det ser ju ut som att du har en hel del fina växter i rabatten, kan du inte bara så smått flytta om så att de högre växterna hamnar i bakkant och de lägre längre fram? Finns det flera plantor av samma sort "utduttade" på flera ställen i rabatten så kan du ju samla ihop dem i grupper om du vill ha mer "ordning". Om du tillför nya plantor så kan du ju låta dem gå i samma färgskala så att det inte blir ännu karamelligare (om det är det som upplevs som rörigt alltså) En grön stomme t ex, i skugga kan ju olika Hosta funka i bakkant och t ex Asarum europaeum i framkant, dessa växter har man framförallt för bladverket, alltså. Det ser ut som att du har en rolig säsong framför dig, lycka till!
Hej!
Hej!