Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 1838 ggr
Christina
0

Änglatrumpeterna gror

Mina änglatrumpeter som står i ett ouppvärmt gästrum har fått små gröna blad. Så då har de överlevt vintern hittills. Nu ska de visserligen klippas ner hårt innan den nya säsongen, men jag blir glad åt att de de små livstecknen.

beem
0

När jag läste ditt inlägg Christina tänkte jag - redan.

Jag var tvungen gå och titta på min ängel och jaa den har små anlag till blad som sticker ut lite,lite.

Jag har övervintrat den i ett rum ca 18° och med lysrör i närheten som jag har för pelargonerna.Min är ca 1,5 m och jag hade inte tänkt klippa den. Skulle vilja ha ett rejält träd.

Är det ett misstag att inte klippa den på våren ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös

flaxss
0

mina har ca 10-15cm långa nya grenar med blad dom står i ca +10c .  jag klipper bara ner dom så dom kommer in annars rör jag inte dom . man ska ju lämna kvar blommanglagen

Christina
0

Det torra i topparna på varje gren ska man i alla fall klippa bort på våren. I mars nån gång. Sedan kan man själv avgöra hur hög blomman ska vara genom att kapa av stammarna. Vill man ha plantan buskig tar man mycket - vill man ha höga stammar med blad och blommor i topp nöjer man sig med att kapa bort det torra.

Christina
0

Mina änglatrumpeter blommade sent på säsongen förra året, trots den varma sommaren och mycket gödning. Den här bilden är tagen 30 sept.

Den rödgula kom tidigare - bilden från mitten av juli.

Läser i mina anteckningar att de fick rätt mycket ohyra. Ska bli intressant att se hur de tar sig säsong nr 2.

En granne till mig har fått sina änglatrumpeter att bli mycket höga. Hon tuktar då bara de torra topparna och får då en växt som är rätt kal nertill, med blomning upptill. Effektfullt om det är höjd man vill ha.

flaxss
0

jag har läst att klipper  man ner dom så blommar dom sent , men sparar man mycket så blommar dom tidigt .

fin din va , min blommade inte detta året  . men hoppas på att den får blommor detta år . just denna höst fick dom frost och ruttnade så jag har bara ca 6-10cm stubbar kvar av förratillväxten plus dom nya skotten som kom nu har jag . men hoppas ändå att den blommar detta året  dom brukar ju

Christina
0

Mina var första årets. Dvs jag frödådde dem inte utan köpte sticklingar i maj nån gång.

Tilda-T
0

Jag köpte också min vita ängel som en liten 1,5 dm stickling på plantagen i fjol och satte den i en zinktunna med ren koskit. Jisses vad den växte,på hösten var den cirka 2 meter hög och blommade med som mest 75 klockor. Den klarade sig från ohyra och jag har sparaat den ikällaren ca 10 plussgrader ska bli spännande att se hur det går under år 2.

Om jag har förstått rätt, så växer dom som stora träd i sitt hemland.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Christina
0

Bosse som bor i Libanon tittar in ibland på sajten och har också visat foton på Änglatrumpeter i sin omgivning. Och ja det var riktiga träd. Vi måste ju hålla våra i herrans tukt och förmaning om vi ska orka bära in dem på vintern.

Ren koskit - hm - jag satte mina i ko-på-påse och det är inte lika starkt. Sedan vattnade jag med guldvatten hela sommaren. De är glupska våra änglar.

Tilda-T
0

Ja Christina naturligtvis var det ko på påse och jag vattnade också min ängel med guldvatten. Jag har aldrig odlat någon blomma som har varit sååå hungrig!

Christina
0

Tror det var Diana som kallade den för 'matvrak och alkis' ;)

Diana61
0

Japp, det var jag!Skrattande

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Tilda-T
0

Bra beskrivning men jag kan också tillägga exibitionist till listan med tanke på utseendet och alla blommorna, man blir verkligen impad!