Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 2142 ggr
AnnaO
0

Vad heter blomman - nr 11?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan ni den här då?

Sukram
0

Är det inte en Johannesört Hypericum sp?

AnnaO
0

Bra gissning. Blomman är ganska lik den. Men nej, tyvärr.

OlleA
0

Potentilla sp.?

Olle

AnnaO
0

Japp, en alldeles vanlig ölandstok.

Sukram
0

#3 Ölandstok heter väl bara Potentilla i trädgårdssammanhang annars förs den till släktet DasiphoraRäcka ut tungan .

Nä jag är ingen dålig förlorare, retas baraFlört

Norrskenet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den såg ut som en majblommaFlört

Diana61
0

Tänkte just det, ölandstok måste det vara för jag tittade på bladen.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

AnnaO
0

#5 Heter den inte Potentilla fruticosa numera i alla sammanhang?

Förresten tycker jag att ölandstoken är en underskattad växt. Den användes alldeles för mycket i offentliga planteringar kring 1970-talet, så nu är det många som inte vill ha den i trädgården. Men det finns många fina sorter att välja på.

Sukram
0

#8 I Krok& Almquist´s Svensk flora heter den Dasiphora men inte i virtuella floran. Det beror på vilken lista man följer och hur uppdaterad den är. Wikipedia säger Dasiphora. Sen använder botaniker och trädgårdsnäringen inte samma botaniska kod så det skiljer mellan floror och plantskolor. Men det har ingen större betydelse på det stora hela vad den heter, det är bara hårklyveri. Jag ville bara retas liteFlört.

OlleA
0

Lite tokigt kan det bli! Flört

Olle

AnnaO
0

#9 Ok, men jag brukar följa Stenberg-Mossbergs "Den nordiska floran". Där heter den Potentilla. Det har inte någon större betydelse, men det är ju ganska praktiskt om man använder samma namn. I trädgårdssammanhang finns det ju numera en standard för att man skall enas om vilka namn som skall gälla i Svensk Kulturväxtdatabas. Den är jättebra.

Christina
0

Jag vill gärna köpa den rosa ölandstoken och fylla ut bland engångsblommande storkbenta Rosor. Hur stort rotsystem får Ölandstoken? Tar den för sig mycket av jordutrymmet?

AnnaO
0

Nej, jag tror inte att den har särskilt kraftigt rotsystem. När jag har flyttat ölandstok har de haft ett ganska klent men utspritt rotsystem.

Christina
0

Jag testar med tio småplantor i vår och ser  hur det går. Visst är de rosa och vita rätt söta? De gula med för den delen, och det är påfallande hur mycket livskraft det finns i gula blommor. Problemet - om det nu är ett problem - är att jag har mer gult än jag behöver.