Växter i varmt uterum?
Jag kan verkligen inget om växter och är väl inte jätte intresserad heller TYVÄRR. Önskar jag vore det för då hade kanske inte alla mina växter dött.
Saken är den att jag skulle vilja ha lite fina blommor eller bara gröna växter i mitt uterum i sommar. Men det blir väldigt varmt där inne och inte mycket verkar trivas där. Finns det något ni kan rekomendera? Jag kan nöjja mig med prydnadsgräs om det inte finns något annat. Gärna lättskött och som intemåste vattnas varje dag trotts värmen och uttorkningen.
Få växter klarar höga temperaturer, de flesta växter mår dåligt när det börjar gå över +30C det är därför man har dörrarna öppna och automatiska fönsteröppnare till växthusen under sommaren, håller man växthuset stängt går inte odlingen så bra.
Så någon form av vädringssystem + skuggning bör du ha om du ska ha levande växter. +Jag rekommenderar stora krukor typ 10-20 liter (gärna med vattenreservoar), det brukar bli jämnare fuktighet och lite jämnare förhållanden i stora krukor. +Man behöver vattna mer sällan i stora byttor än i små.
Om du får till lite vädring och liknande kan du ha en hel del i uterummet (prydnadsgräs brukar dock funka bättre ute), ex. pelargoner, malabarspenat, basilika, chili och liknande.
Min erfarenhet av varmt uterum är att man nog måste vattna dagligen om sommaren.
Jag har med fördel haft tomater och olika chilliplantor där. Tomatplantorna har varit frodiga och stora. En sort växte ända upp till taket.
Det finns säkert andra som har bra tips på växter som är mer tåliga.
/Maria
Japp tomat kan växa nackdelen är att tomatens pollen brukar dö vid höga temperaturer = man får få frukter ifall man har en temp på runt +30-40 eller mer + i ett stängt uterum finns det heller inga pollinerande insekter. Jag vattnar 1-2ggr i veckan i växthus och uterum men jag har i stort sett bara stora krukor med vattenreservoar man vill ju göra annat än att vattna + kunna resa bort några dagar utan att skaffa någon som vattnar.
Jag har tomater, olika klängväxter i stora krukor, pelargon, oleander, passionsblomma och olika citrusplantor. Det finns två stora skjutdörrar och två takluckor att öppna när solen ligger på och då funkar det bra.
det finns många som kräver och mår bra när det är över +30c.
här är några exmepel du kan ha i ditt uterum;
fikon, kaktusar, suckulenter, rosmarin, lavendel, lager, dvärgpalm, dadelplam, yucca, kottepalm, oliv, granatäpple, pampasgräs, blåsvingel.
och du kan ockås ha tropiska vattenväxter i stora vattentäta kärl exempel vattenhyacint, musselblomma, egyptisk lotus.
kommer du ihåg att vattna åtminstonde 1-3gång i veckan (eller odlar i krukor med vattenresovar) kan du ha citrus, avokado, mango, agapanthus, oxalis, änglatrumpet, canna, banan, trillingblomma, bägarranka för att nämna några.
kan nämna att jag själv har en drivbänk (gammal akvarium) där jag sällan öppnar på sommaren, där ligger max tempen runt +35c +50c (ibland så extremt som +55c) och natttempen är också hög. däri växer passiflora flera centimetrar per vecka och där i har jag också små tomat och chili-plantor som jag driver upp innan de sätts ut och de växer som ogräs även där flera centimeter i veckan. och mina bananer får 3-4blad i veckan. har ockås några andra frösådder från palmer och tropiska växter, men förståss där vattnar jag så att dom är fuktiga när det är varmt plus är ju luften väldigt fuktig och det är i östläge så det blir bara sol halvadagen men där kan bli väldigt varmt.
Jag glömde att skriva att jag har öppet så mycket som möjligt i uterummet när det är varmt och vi har "bambujalusier" på utsidan för den värsta värmen.
/Maria
Vi har skjutdörrar i ena änden och fönster i andra änden som går att skjuta undan så öppna och lufta kan jag göra :-) Men det blir väldigt varmt där inne i alla fall. Jag har funderat på att täcka taket med en segelduk. Förra sommaren hade vi ett mindre segel men det täckte bara en bit av taket. Men det gjorde skillnad! Någon som vet vart man kan hitta bra duk som man enkelt kan hänga upp i taket?

man kan hänga ett tyg på insidan, som böljande sjok utmed taket som sen följer väggen nedåt också. kan bli läckert. man kan avsluta tyget med en knut på väg ner mot golvet.

..förresten, segelmakare brukar ha gamla segel man kan få köpa.
Tack för tipsen! Ska börja leta lite växter och tyg!