Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 9211 ggr
Tizzla
4

Cyklamenhjälp

Hej!

Jag har blivit totalförälskadKyss i en cyklamen jag fick "låna" av min mamma när hon skulle flytta. Den har alltid bott ute (på Gotland) och blommar helt fantastiskt varje höst, även hösten -08 då den nyss flyttat hit (till Nybro). Hoppas att den även överlevt denna vinter!

Vet inte hur gammal den är men undrar om de har begränsad livslängd?

Undrar också om den kan fröså sig själv eller om man måste hjälpa den på något sätt? Har läst att man kan dela knölen när den blir stor men är livrädd att ha ihjäl den så det vågar jag inte.

Har också läst att det finns en massa olika sorter men blir inte riktigt klok på hur det ligger till med ute-/innesorter, blomningstider mm. Om jag har förstått det rätt så är det en C Hederifolium (stavning?) jag har. Finns det andra sorter som kan bo ute eller finns det varianter av denna som blommar på andra årstider? Och var får jag tag på dessa??

Skulle hemskt gärna fylla min rabatt med bara cyklamen som blommar lite olika tider. Jaja, jag vet att för en trädgårdsfantast så låter det säkert jättetrist…men jag är ingen trädgårdsfantast (ännu…kanske ska bli någon gång i framtiden) och jag är kärSkrattande

Hoppas det finns någon snäll trädgårdsfantast som kan dela med sig av kunskap till en som är helgrön, utom om fingrarna, när det gäller trädgårdFlört

Tizzla
0

Putt! Finns det verkligen ingen här som är lika förtjust i dessa små underverk som jag?Förvånad

Halvdansken
1

Jag vet intet om cyklamen, men jag tror nog att de flesta blommar samtidigt, det är liksom inbyggt i generna.

Kolla här, det är den engelska Cyklamenföreningen. Kanske kan du hitta tips där, eller maila o fråga. Googla, det finns massor av info, men mest om krukväxtre tyvärr.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Åsa S
1

Det finns både höst och vårblommande cyklamen man kan ha ute jag har alltid fått höra att höstsorterna är svårast eftersom de inte alltid hinner blomma innan frosten men det kanske beror på vart man odlar dem det är ju lite skillnad på växtzonerna.

En del sorter kanske man kan få tag på via specialbeställning hos sin lokala trädgårdshandlare annars är det ju lätt att handla inom EU det är ju ingen större skillnad att handla från Umeå eller Tyskland.

Jürgen Peters brukar vara med på trädgårdsmässan i Älvsjö varje år, han har även en webbshop och han brukar ha 9-10sorters olika arter av härdiga cyklamen, han är ju specialicerad på lite mer exklusiva och annorlunda alpina växter

http://www.alpine-peters.de/

Tizzla
0

Tack för svaret!Glad

Ja i så fall blir det ju lite tråkigt med bara cyklamen i rabatten förståss…Obestämd Men väldigt fint på hösten!

Jag har varit inne på den sidan både nu och tidigare och det är den enda jag har hittat där det står om cyklamen man kan ha utomhus. Har dock fått för mig att det är svårt att få tag på utecyklamen här i Sverige. Vet att mamma letat efter att hon köpte den som nu bor hos mig.

Det borde väl finnas någon här som "åtminstone" har cyklamen inomhus och som kan förklara lite närmare hur man gör när man delar på knölen utan att ta död på den? Eller hur man får fröna att gro? Har inte gett upp hoppet ännuFlört

Kan iaf meddela att den jag har såg väldigt tillplattad ut när all snön försvann men har nu hämtat sig!Glad

Åsa S
1

Fröna är mörkergroende, på jobbet odlade i cyklamen förr och då lade vi dagstidningar ovanpå glasskivorna vi hade på sålådorna för att de skulle bli tillräckligt mörkt, sådderna hade vi i rumstemperatur och det tog flera månader innan fröerna grodde (detta var vanliga inomhuscyklamen vi hade)

Många av de härdiga sorterna är dock ljusgroende enligt Tom Clothier och fröerna ska då inte täckas av jord + någon av de härdiga sorterna behöver kallstratifiering också. Även här kan man få vänta längre på att fröerna gror cyklamen är ingen snabbgroende växt.

Tizzla
0

#3 Åhh en cyklamen- (och padd-)expert! GladTack för info och länk! Ska kolla straxt…

#5 Kallstratifiering? Läste någonstans om vattenbad i kylen, sen frysen…sen kommer jag inte ihågSkäms Är det det du menar?

Vem är Tom Clothier? Någon som har hemsida med info?

Har några frön sen hösten -08, de fick sitta kvar på växten tills de öppnade sig (tror det var framåt sommaren -09) sen lade jag dem i en liten burk (utan lock) med jord (för att veta var de var och kunna ha lite koll).

Sen har de fått stå ute brevid "mamman" som trivs, tänkte att de skulle kunna börja växa av sig själva där. Där har de ju blivit frysta så att det borde räcka, fast på naturlig väg. Men det verkar inte ha hänt någonting alls ännu. Täckte dem med ett tunt lager jord och det var kanske helt fel!?Foten i munnen De ser fortfarande "friska" ut så jag får försöka rädda dem med lite ljus i så fall! Nya frökapslar är ju på g också.

Det får ta den tid det tar! Bara jag gör rätt så att det går alls…

Åsa S
1

Kallstratifiering = man sår fröerna som vanligt, vattnar och liknande och låter stå i rumstemperatur någon dag, sedan ställer man sådden kallt i några månader, efter det ställer man lådan varmare och ser om något gror.

Optimal temperatur under kallperioden är runt nollgradigt så man kan ställa sådden långt in i kylskåpet, kallstratifiering ska aldrig utföras i frysen, man kan dock ställa ut sådderna på vintern, ute på marken blir det sällan riktigt lika kallt som i en frys + fröerna fryser för snabbt i en vanlig modern frys.

Tom Clothier är en välkänd och bra sida på nätet där man kan kolla hur många olika växtslag ska sås

http://tomclothier.hort.net/

Ex. hittar man cyklamen ifall man klickar på handen vid "Perennial Germination  Database" de olika cyklamenarterna hittas under bokstaven C, den heter ju även cyklamen som vetenskapligt namn.

Tizzla
0

#7 Lite konstigt att jag läst att de måste frysas innan de kan groObestämd men jag litar på dig, tack för förklaringen! Alltid kul att lära sig något nytt. 

Tack även för detta hemsidestips, just nu kommer jag inte in på "c" men när det fungerar ska jag in och läsa!

Den andra sidan har jag varit inne på och det fanns ju ett helt gäng cyklamen som borde kunna överleva här. Jag ska kolla om det går att beställa någon av dem från en lokal handlare, annars blir det en Jürgen-Peters-beställning! När är trädgårdsmässan?

Åsa S
0

Trädgårdsmässan är nu i veckan som kommer tors-sön 8-11/4, han brukar dock bara ha en liten del av sitt sortiment till mässan och det är inte säkert att han har någon cyklamen med sig han har ju massor av olika växtsorter. Ett år var det sippor han hade mest av och han hade även med sig sällsynta rarieteter som kostade hiskeligt mycket, inget man hade råd att köpa men kul att titta på. Det är dock inga problem att handla från tyskland numera sedan vi gick med i EU.

http://www.tradgardsmassan.se/common/category.aspx?id=6522

de finns med i utställarlistan under S (Staudengärtnerei Alpine Raritäten) ifall man vill hitta vilket monternummer de har

Tizzla
0

Okej, det var snart! Tänkte att man kanske kunde beställa och han kunde ta med det dit. Men så snabb är jag inte och frakten kanske är överkomlig (har inte hunnit så långt i katalogen ännu). Skulle vara kul att åka till mässan, tyvärr hinner jag inte den här gången.