Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 4930 ggr
batski
0

Skötselråd för orkidé?

Jag har köpt en orkidé (Phalaenopsis) i dag men har ingen erfarenhet av dessa vackra växter. Så jag skulle vara väldigt tacksam för alla tips och skötselråd jag kan få, så jag kan hålla den vid liv och vacker som den är nu.

Tungan ute

Åsa S
0

Ljust fönster men ej i gassande solljus, vanlig bostadsvärme, låt växten torka upp mellan vattningarna (den mår bättre ifall man behandlar den åt kaktushållet än åt sumpväxthållet). Det ska gärna vara regnvatten och man kan ha en svag dos vanlig krukväxtnäring i vattnet (det behövs ingen specialgödning).

Växten brukar blomma i 1-6månader, klipp ej ner blomstänglarna ifall de är gröna ofta bildas det nya knoppar på de gamla stänglarna.

batski
0

Tack så mycket!

Om man inte har tillgång till regnvatten, bör man använda vatten som man kokat först? Och ska man vattna genom att sänka ner krukan i vatten eller ska man vattna som vanligt? Och ska man duscha plantan? Den kommer ju från tropikerna där det är ganska hög luftfuktighet.

Åsa S
0

Koka vatten ger ingen effekt kalk kan inte avgå i gasform. De kan dock klara av att få kranvatten ifall man inte har jättehögt pH i kranvattnet.

Jag har aldrig duschat mina plantor mer än när de har ett tjockt lager damm på sig men har man inget att göra kan man ju duscha, för att få upp fuktigheten till tropiskt odlingsklimat får man dock lägga ner många timmar/dygn för att duscha, en liten sprut från en duschflaska ger inte så stor skillnad i luftfuktighet.

Jag vattnar som vanligt uppifrån men jag ser till så växten inte står i vatten, tycker man det är enklare att doppa kan man göra det växten bryr sig inte vilken metod man använder, se bara till så det inte blir vatten stående i bladrosetten.

batski
0

Tack än en gång!

Jag bor i Stockholm (Sollentuna) och vad jag vet har inte kranvattnet här för högt pH.

Glad