Papaya träd?
Hej jag undrar om någon av er har sått en sådan kärna någon gång?,jag gjorde det på skoj,och upp har det kommit ett litet träd med långa blad,nu vet ju inte jag hur man tar hand om ett sådant.
Hoppas härmed att någon av er vet?.
MVH
Lena
Putt….ingen som vet något?
det är en tropiskväxt som inte gillar kyla, alltså vill ha varmt och ljust åretrunt, gärna extraljus på vintern. låt den torka upp lite inann du vattnar igen. under vår-sommar-höst så ge den näring 2-3gånger per månad. har du växthus eller inglasadbalkong/altan/uterum så kan du ha den där under den varma årstiden annars vill den helst inte ha under +18c +15c.
det växer snabbt och kan blomma efter 3-10år. oftast behövs det två plantor om man vill ha frukt. men det finns också fröplantor som får dubbelkönade blommor men även om man får dubbelkönade är det bra att korspollinera.
2,Tack så jättemycket för svar
.Måste man ha växthus till den eller går den att beskära så den inte bli 10, hög, och bära ut och in i en stor kruka i min källare?.
man måste inte ha växthus den går odla inne som vanlig krukväxt, nej den blir inte 10m hög utan blommor om 3-10år ca.
den vill helst övervintar uppe i ett fönster med extraljus och rumstemp.
4,Oj vad bra i så fall,men jag läste på nätet att den kan bli upp till 10m högt träd….men detta låter ju klart bättre
i naturen kan dom bli ca 8-10m, men i kruka håller dom sig oftast runt 3m. man ska inte beskära dom.
6,Jaha det var så det låg till,tack för svaret
#7 Spikes, 3 meter är ganska högt det med. 
Zabelle
8,Ett gammalt hus har alltid sina ställen där det är högt till tak
Hej igen!
Nu har jag en undran till angående papayan.
Kan man ha krukan ståendes ute på sommaren,och i så fall mellan vilka grader?,jag antar att den måste tas in om det regnar mycket?.
Tacksam för svar…
Puttar upp denna och hoppas på svar
det går att ha den ute, men tempen bör ej gå under +15c +18c under natten, den tål dock temperatur under +10c och över +5c, men det är en tropiskväxt som inte vill ha det kallt. den trivs bättre om den odlas inne i ett ljustfönster eller i uterum/på en inglasadbalkong. har du växthus så kan den står där under sommaren.
12,Ok då vet jag tack för svaret,man får väl se om man orkar bära in och ut den till slut
Möjligt att de kan bli så höga som Flaxss nämner, men normalt i odlingar är 2-4 meter. Har även sett frukter på såna som bara är ca 1,5 meter…
14,Oj! tack för svaret,ska bli spännande att se om det blir så
#14 - i naturen kan de bli upp till 8-10m som jag skrev, i odling på plantager så finns det dvärgformer som sällan blir högre än 2m. men från frösådd får man sällan dessa ''finare sorter''. sedan som jag skrev odlas dom i kruka så blir dom max 3m höga.
16,Tack för länkarna dom är sparade under favoriter