Vad heter blomman - nr 7?
Är det inte växten med det tråkiga namnet leverbalsam, Ageratum houstonianum?
Det ser ut som ageratum. Ingen favorit för mig då den aldrig tycks trivas i mina planteringar :(

Jovisst är namnet fult 'Leverbalsam'? Därför håller jag mig till det latinska 'Ageratum'.
Jag har drivit upp plantor inomhus från frö två år i rad och använt den som kantväxt. Bilden har lite blåstick men den visar blomman, som blir en knubbig trevlig långblommare. Den har frösått sig också rätt friskt, men de självsådda plantorna blommar sent i augusti - september. Men är då välkommet tillskott när många andra lagt av.
Ageratum finns även i rosa, lila och vitt, men jag har bara testat den blå som har namnet 'Blue Mink'.

Enligt länken till Lindbloms fröer i #4 tål Ageratum kyla bra. Vad man nu menar med det. Den dör definitivt vid första frost. Blommar efter 80 dagar står det också. Jag sådde mina fröer 25 mars och satte ut plantorna i början av juni. Blomningen kom igång under andra hälften av juli har jag för mig.
Försöker anteckna men missar ibland. Tur att det finns datum på foton med automatik. Jag har en bild från 24 juli och där blommar den.
Jag gillar den och har lyckats med den för många år sedan, men det har ej blivit av att jag har sått den igen.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4