Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: lökväxterknölväxter
Läst 4906 ggr
[Ankanxxx]
2

Äntligen är våren här...mina snödroppar blommar!

Appropå snödroppar…

Är de snabba på att föröka sig eller kan man "dela" lökarna efter blomning för att snabba på processen?

Jag har en fylld variant av snödroppe och jag skulle så gärna vilja ha samma typ av snödroppe på fler ställen. Jag har inte hittat samma sort i blomsteraffären.

Halvdansken
0

Om du har en klunga som står tätt samman så gräv upp den efter att bladen vissnat ner (märk ut det med en pinne) och dela upp lökarna och sätt ner dem igen. Det är det snabbaste sättet att sprida dem.

Jag gör så med alla lökar och knölar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

SaJo123
0

Vill också ha snödroppar! Mina ligger under ett tjockt lager snö. Får nog flytta dem till nästa år!

Thea
0

Vi har fortfarande rätt mycket snö kvar, men jag såg att snödropparna under värmepumpen börjar titta upp. Det är dock någon vecka kvar till blomning. Flört Igår var det drygt 8 grader varmt och solsken. Idag vräkte snön ner och nu är det flera minusgrader…

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Branneli
0

Jag såg snödroppar hos en granne intill huset. Glad

På gräsmattan är det massor snö kvar & i mina rabatter Rynkar på näsan

SaJo123
0

He,hee! Har varit och köpt två snödroppar (dyra!) Får flytta/dela dem som är under snön när de väl kommer fram. Vill flytta dem så de står på ett ställe där de kan börja blomma tidigare!

Smultronbarn
0

Hej vad bra att någon redan har ställt denna fråga! :D
Men jag undrar också hur man delar en lök?
Har inte gjort det innan och hittar inte den sortens snödroppar som är som våra- i affären.

Vi har snö kvar och marken är en aning frusen men just där snödropparna är där lyser solen hela dagen. Sjukt vackery! :D

Halvdansken
0

Det är ju inte själva löken du delar.

Om man gräver upp en klunga snödroppar (eller en narciss eller tulpan eller annat) så kan man se att det sitter små "barn-lökar" fast på den stora "mamma-löken". De kan man bara försiktigt ta loss och sätta ner igen. Man kan inte räkna med blommning årtet efter, de ska växa till sig först.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Smultronbarn
0

Ja jag tänkte ju det, haha. Var lite borta i natt ;)

Tack för rådet!Skrattande

Ha de gott!