Julrosor
Biotopia skriver om julrosor i sin artikel Vinterträdgården här på sajten för ett par veckor sedan. Gick idag i plantbutiken och har aldrig sett så stort utbud av julrosor tidigare. Från den vintervita, till de djupt mörkröda till de spräckliga.
Ser att Kivik håller en julrosfestival i april. Kan du inte ta dig dit, så kan du besöka deras webbsajt och titta på bilder och få skötseltips.

Ack julrosor är vackra, men det vore trevligt om lössen inte tyckte detsamma!!! Jag jagar löss på min julros hela tiden.

Är det så? Jag tog vara på en stor julros som skulle slängas vid en uppgrävning för en husdränering. Har planterat den utomhus hos mig.
Tror du det blir lika mycket löss även om de står ute i kylan?
Jag har en gammal julros som blommar nu. Den brukar inte blomma förrän fram på vårkanten, men vädret i år är ju inte som vanligt. Jag tycker nästan att den är lite för diskret med sina mörka blommor som blygt böjer sig mot marken. Den syns ju bara om man tittar väldigt noga. Men på bilden fick jag den i alla fall till att titta upp för ett ögonblick.

#2: Jag tror att lössen inte är lika aktiva utomhus. Dessutom har de mera naturliga fiender som nyckelpigor som äter dem. Däremot har vi en snöbollsbuske (jag tror att den heter så) som brukar att invaderas av löss varje år, speciellt topparna med de nya bladen. Där är det såpvatten som gäller.

#3 Fin färg på bilden. Och fullt med knopp ser jag. Men håller med om att de är diskreta. Vi har en på bakgården i stan och första gången den blommade, trodde att någon sängt ut en plastpåse. Den är alltså vit.
#4 Hade inga julrosor förrän nu. Och den står i jorden och funderar väl på om den ska gilla läget efter flytten. Men bladlöss hade jag i sommar. Fler än jag sett tidigare någon gång. På rosorna och fingerborgsblommorna och flera andra växter.
Vist är de vakra!
men dyra.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
De är inte dyra ifall man köper dem under rätt tid, nu är de dyra när de säljs i blom men det är ju bättre (för blomman)att plantera dem senare under våren då de inte blommar och då brukar de kosta från runt 50-60kr i trädgårdsbutiken (går även att köpa på postorder för det priset).
Den rosa ser ut som min Helleborus orientalis som blommar i mars-april normalt sett utomhus, den sprider sig hyfsat bra hos mig via frö.
De växtbutiker jag sett dom i har de kostat 129:- men via postorder har jag faktiskt ej tänkt på. Skall kolla upp det vid nästa tillfälle.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
En bra postorderfirma är Hortogreen deras julrosor kostar mellan 49 och 59kr.
Bra att veta är att julrosor inte ska sättas i soligt läge. Det visste inte jag så de första dog men nu när jag planterat i lite skuggigare läge (som syns från köksfönstret) så överlever de år från år.

Åsa - tack för det rådet om skuggiga lägen. Misstänker att jag den julros jag nämner i #2 kom lite för soligt. Ska flytta den genast. Den har knappast hunnit börja rota sig ännu.

Hade en Julros för några år sedan med både blad och knopp som jag var sååå rädd om. Men inget blev kvar sedan haren eller rådjuren varit där och haft kalas fram i vintersolen.
Har funderat på att skaffa fler men vet inte om det är någon större ide´. Har någon annan haft samma problem när det gäller Julrosor?

Problemet är väl att rådjur, harar, dovhjortar äter allt som är vintrgrönska. Hos mig har de krafsat fram och ätit upp vintergrönan just nu. Den brukar dock utan besvär återkomma till våren och får då vara ifred eftersom det då finns godare måltider. Usch - jag vet att jag låter aggressiv mot djuren ibland här på sajten, men visst är det ledsamt.
Kom inte din julros tillbaka? Menar du att den tappade lusten helt och hållet efter att ha blivit berövat sina blad?

Fanns inte ett spår kvar av den!!!!!!!

Åh vad tråkigt att höra. Får mig att börja undra hur det ska gå för min. Har enormt många vilda djur som strövar över min tomt.