Belladonna, Bolmört och Spikklubba
Hur odlar man bäst belladonna, bolmört och spikklubba i kruka hemma? Har försökt med bolmört men det gick åt skogen. Förvisso började de gro men dog väldigt snabbt igen. Gjorde ett nytt försök senare men de började aldrig gro. Detta var förra året och än har det inte stuckit upp något ur krukan.

Spikklubban behöver nog ganska så stor kruka , den blir ganska vildyftig när den blir stor.
Bolmörten har jag inte testat att odla själv utan hittade vild, då växte den i ganska mager "skräpjord" och verkade inte kräva så mycket.

Jo jag provade att odla bolmört i en kruka med mager jord. Men det gick inte. Funderar på vad jag gjorde för fel???
Belladonna har jag inte provat än. Men ska göra ett fösök. Tips?

Belladonna har jag inte testat själv så jag har inga tips där. Har du köpt dom ifrån Impecta eller? Där medföljer iaf odlingsråd när man köper dom därifrån.

Det är besvärligt ibland att odla de växter som trivs på mager 'skräpjord'. Hade ett resonemang med en som ville odla tussilago och som hade problem. Bolmörtens frön kan ligga länge i jorden och så plötsligt få för sig att dyka upp.
Belladonna är en potatisväxt och behöver också gott om plats. Lär gilla kalkrik jord.
Farliga växter - men det vet du väl om?