Purpurvinda giftigt för katter?
Jag tänkte prova att sätta en purpurvinda i sommar. Men jag har tre huliganer till katter och jag är inte helt säker på att de inte kommer att ta sig en smakbit av den…
Hittar inget på Google… Är det någon som vet ifall den är giftig för katter?
Skit också. :o(
Men på vissa ställen står det att växten är giftig och på andra att bara fröna är giftiga? *förvirrad*
Jahapp, får plantera den hos mina föräldrar istället då. :o) De har inga djur…
Tack för länkarna Yvve!
Jag hadde purpurvinda i fjol o har flera katterm oxå o det är inga problem, har planterat dessa frön i år igen
Smakade dina katter på den? Mina är nämligen ganska förtjusta i att smaka på växter. ;o)
Vad jag vet smakade dom inte på dom men i sommras hade jag 4 kattungar o hadde oxå några krukor med purpurvinda på bron, vad jag vet så var dom aldrig o smakade på blommorna, o kattungar brukar ju inte vara så nogräknad med vad dom smakar på.
Men är det så att dina är benägen att smaka på växter kanske du ska vara försiktig
Purpurvinda liksom närbesläktade Blomman för dagen är båda giftiga. Har haft båda sorterna i många års tid tillsammans med våra katter. Vi har just nu tre katter och ingen av dem har någonsin haft några men av blommorna. Katter vet vad som går att tugga på, så du kan vara lugn.
Nja, jag väljer nog att sätta slinger-krasse istället. :o) Fin klängväxt som inte är giftig! Inte lika fin som purpurvindan, men men. :o)
Mina svärföräldrar har sådana i spaljé på altanen + 8 katter varav 7 är uppfödda där för 3 år sedan, ingen kom te skada..