Våtbädd - behålla sanden??
Vi har en "grop" vi ska fylla igen. Det är en bålplats som var väldigt populär på 70-talet, men min man och jag har inget intresse av att sitta där och grilla korv precis, så den ska läggas igen. Det ligger upp mot det vi kallar "skogen" som är en klunga träd - mest gran. Det innebär att det är ganska naturligt sur jor där, och eftersom det redan finns rhododendron brevid så hade jag tänkt fortsätta med det.
Den ligger tegelstenar i botten och de har jag börjat pilla upp för de kan jag använda på andra platser. Först trodde jag att de var gjutna/murade fast men sen upptäckte jag att det bara var otroligt hårt packad sand/grus som de låg i.
Jag funderar på att inte lösa upp sanden utan låta den ligga som den är. Det blir ju en typ av våtbädd, en tid i varje fall tills mikroorganismerna gjort sitt. Djupet är ca 80 cm. Storlek sådär 15m2. (Jodå, det är mycket jord som ska dit, men det löser vi).
Ni som har erfarenhet av sånthär - är det en bra eller dålig ide att låta sanden ligga packad som den är nu, eller ska jag lossna den?
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Peter Korns trädgård kan man gå in på. Han har anläggt en massa torvpartier i sin trädgård: http://www.peterkornstradgard.se/

Det kan säkert vara intressant, men ska sanden ligga packad, eller ska jag gräva igenom det?

Jag är långt ifrån expert men mitt sjätte sinne säger att du borde hacka upp sandet så rötterna får lättare att växa där.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Ja, det är det jag tänker på också, men den är ju attans djup. Kollar man våtbäddar så lägger man plastfolie, och 30 cm jord till rhrododendron. De har ju väldigt ytliga rötter.
Jag vet inte någonting om sanden, men vad härligt det låter att kunna skaffa sig ett rejält rhododendronställe! Blir riktigt avundsjuk!

Det är bara en hörna Asta, vi har 3500 m2 att fylla upp med saker. Men visst är det skönt att kunna bre ut sig.
Vi har 1100, det lät mycket när vi köpte huset, men nu när det plötslgit visat sig att jag gillar att fixa rabatter så är det inte så stort längre.

1100 är inte så dåligt egentligen. Många tomter är ju frimärksstora nuförtiden 7 - 800 m2. Vi bor ute på landet så om man kollar grannarna med plantager, kommersiella drivhus och stuterier så är vi småbarnen i sällskapet. Dock är vi de enda som intresserar sig för trädgård.
Nej inte är 1100 så dåligt, det är mer den långsmala formen som gör det svårt. Men egentligen är det mest brist på kunskap. Det ska gå bra att utnyttja sådana utrymmen också. Men jag har ett litet halvskuggigt ställe där jag planterat två stycken rhododendron. Jag hoppas att de ska växa och bli stora där.