Kannor?
Hej hej.
Kom precis in ifrån grannen. Upptäckte att deras fina kannor som de haft i krukor ute hela sommaren har fått en massa frön. Kan man sätta sådana frön själv eller det är bättre att ta delar från den vuxna plantan så att säga?
Vidare funderar jag på hur man på bästa vis övervintrar en kanna?
Mvh:Therese

Har själv inga kannor men har hört andra som övervintrar dem genom att ställa in krukorna i matkällaren där det är ca 5 grader varmt. Egentligen inget vatten alls över vintern. På senvinterna, runt mars,
planteras de i ny jord och tas fram dem i ljuset och de sätter igång att växa igen.
Ska man fröså är det bäst vänta till febr-mars. Skär en liten skåra i det hårda fröskalet och blötlägg fröna i vatten ett dygn. Sedan ska fröna ner i vanlig jord och stå i rumsvärme. Gror efter en eller två veckor.
JAg har två Kannor som jag tänker ta in i vardagsrummet under vintern. En av mina fd sambon hade kannor (vi bodde i lägenhet) och han lyckades alltid med dina kannor. Så nu skall jag prova det själv genom att ha kannorna inne under vintern och vattna sparsamt.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Min granne tar in sina kannor och ställedr dem i källaren över vintern. Hon har dem i samma kruka och det fungerar visst bra. (Hon är nyinflyttad trädgårdsentusiast).
Tack för era svar. 
Nu blev jag lite klokare på det hela iaf. *ler*

Delning av Kannaknölar är nog enklaste sättet. Från frö har jag aldrig testat
De här odlingsanvisningarna brukar jag följa för mina Kannor år efter år och de mår hur bra som helst
SÅ LYCKAS DU MED KANNA
JORD
Plantera de övervintrade rotstockarna i kraftig jord. Kanna behöver mycket näring. Så använd jord av hög kvalitet.
PLANTERING
Plantera jordstammarna helt ytligt i rejäla krukor. Äldre knölar kan delas i samband med vårplanteringen. Varje delning behöver endast ha ett öga med tillhörande stycke av rotstocken. Vattna igenom jorden ordentligt och placera krukorna i rumstemperatur. Låt dem sedan vara tills du ser skotten bryta fram. Då kan du vattna igen.
GÖDSLING
När plantorna har rotat sig och de första bladen börjar sticka upp placeras krukorna så ljust som möjligt. Gödselvattna varje vecka, ev. varannan, i maj - juli. Låt aldrig krukan torka ut.
PLACERING
Sol och värme kan den aldrig få för mycket av. Placera den i trädgårdens bästa söderläge på terrass eller i ett inglasat uterum.
VINTERFÖRVARING
Efter första frostnatten på hösten är det dags att gräva upp rotstockarna som får övervintra på samma sätt som dahliaknölar. Förvaras vid en temperatur på 10 - 12 grader. Ta upp rötterna med omgivande jord. Låt torka och rinna av innan rötterna placeras i kartong torrt mörkt och frostfritt för övervintring. I mars är det åter dags att plantera och driva upp på en ljus och varm plats
jag gör så här , enklast är att man delar som har sagts inann ,
jag tar fram cannorna i slutet av feb planterar dom i kraftig jord. sen sätts dom inne och jag sköter dom som vanlig krukväxt fram tills dagen är frost fri ( på natten får dom skydd eller åker ner i källaren ) . sen under sommaren ge mycket vatten och gödning . (slutet mot sommaren kna dom var 1m höga !! ) . ( när natten är frost fri ) gräver jag ner dom i rabatten sen efter nån första frost natt gräver jag upp knölarna och tar veck all jord , sen lägger jag dom i källaren i +10c utan vatten . och börjar om igen i feb .
sen har jag några på friland som test och ska se om cannorna överlever en skånks vinter , hoppas dom har klarat sig .
obs ( börja inte för sent då hinner frosten döda blomknopparna och blommorna och man får då ingen blommning )