Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: köksväxterkryddorläkeörter
Läst 2532 ggr
Diana61
0

Sorter jag aldrig odlat förut

I år skall jag ge mig på  några sorter jag tidigare aldrig odlat

Ärtor, Bondböna och Kinakål. En annan sak som jag tycker mycket om är Gyllenbär (MUMS). Skall bli kul att testa.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
0

Bondbönor har jag odlat och fått jätteskördar. Ja - jätte och jätte - men i alla fall så att när frysel var full tog jag med stor papperskasse till jobbet och bad folk ta för sig. Gyllenbär har jag inte ens smakat men med det namnet måste de vara goda.

ikna
0

Vad är skillnaden mellan gyllenbär och physalis?

Åsa S
0

Gyllenbär är en art inom släktet Physalis, det finns flera olika Physalisar.

De mest kända inom detta släkte är

judekörs, Physalis alkekengi (ej ätlig) ursprung europa, asien

gyllenbär, Physalis grisea (syn. Physalis pruinosa) ursprung östra USA

kapkrusbär, Physalis peruviana (syn. Physalis edulis)  ursprung sydamerika.

Tomatillo, Physalis philadelphica (syn. Physalis ixocarpa) ursprung  centralamerika, usa, indien.

Den som säljs i matbutiken under namnet Physalis är kapkrusbäret som är ganska värmekrävande och den vill ha en lång odlingssäsong. Gyllenbäret påminner mycket om kapkrusbäret men plantan är mindre + bären är mindre (och de trillar till marken när de är mogna), växten klarar lite kyligare klimat och har kortare utvecklingstid än kapkrusbär den går att odla på friland likt busktomat upp till mellansverige. Jag tycker gyllenbär är godare än kapkrusbär. Har man köpt frön från en bra selektion kan man så i början av april och de första gyllenbären mognar då redan i början av juli.

Sukram
0

#3 tack Åsa för redogörelsen, jag glömmer alltid bort vilken som är vilken av dem. Måste titta på min fröpåse vilken sort jag köpteFundersam .

Jag har en planta som jag har frösått från "köpephysalis" från mataffären, men den lämpar sig inte för friland då.

Åsa S
0

Tyvärr är det ganska rörigt bland physalissorterna, vet att folk som köpt ex. gyllenbärs frö ibland har fått något som snarare var kapkrusbär och det har funnits de som fått tomatillo istället. Själv har jag nog haft tur för mina är gyllenbär (från Runåbergs) och iår har jag egen skördat frö som jag tog från de frukter som mognade först, som man ska ifall man vill selektera fram snabba sorter.

Plantor från köpephysalis lämpar sig nog bäst för odling i kruka/hink och de kan ofta övervintras i åtminstone några år ifall man har en ljus och sval plats.