Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 4961 ggr
Magi-cat
0

harätet äppelträd

Hej! Haren har haft det svårt i vinter och jag ser nu att barken på vårt lilla Ingrid Marie-träd är tuggad, inte runt om men nertill på de nedersta grenarna.

Kan man göra något för att läka såren eller ska man låta det vara?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

SaJo123
0

Åh, tråkigt. Vet faktiskt inte vad man ska göra… Var det mycket?

Magi-cat
0

lite mycket är det nog…..

Halvdansken
0

Kleta inte på nåt eller så. Om det är möjligt att ta bort skadade grenar så gör det enligt vanliga beskärningsregler. Om det inte är för mycket skadat så läker trädet sig själv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Magi-cat
0

tack för svar! Då ska jag göra så, pyssla om det lite extra, inte kleta och hoppas på det bästa!

[Asta]
0

Förra året ät de runt ett av våra små äppelträd. Fast hela vägen runt så att det dog. Det lustiga vara att det blommade faktiskt innan det dog. Trots att barken var uppäten helt och hållet.

pyromanen
0

#5  Träden kan transportera näring från roten och upp även om barken är av (den transporten sker längre inne) däremot kan trädet inte transportera ner ny näring som produceras i löven till roten (den transporten sker ytligt i barken). Detta innebär att trädet kan fortsätta både blomma och få nya löv ibland i 3-4 år innan det har tagit slut på all lagrat näring från roten och dör.

Ibland kan man ha tur också att träd kan klara sig fast det fört ser ut som att barken är av hela vägen runt.  Var med om det engång våra kaniner hade smitet och gnagt till synes hela vägen runt ett nyplanterat päronträd… men där var tydligen nån förbindelse kvar och trädet klarade sig.  Så vänta med att göra nåt drastiskt tills du ser hur illa det är…

Magi-cat
0

#6 Tack så mycket för svar! Nej jag ska absolut inte göra något drastiskt utan hoppas på det bästa och komma med uppmuntrande tillrop.Skrattande

Det var mest att jag tänkte om det fanns något att smeta på för att hjälpa till, men det ska man tydligen inte göra, utan trädet klarar det bäst själv….

HellviHumle
0

#5 Det man kan göra i det fallet är att klippa ympkvistar och lägga i en snödriva. Kapa stammen nedanför det hargnagda. Sedan kan man ympa in några av kvistarna på stammen. Det är bra om stammen ligger lite före i utvecklingen. Dvs att saven gått. I o m att kvistarna ligger i snön så är de lite senare.

HH

[Asta]
0

#8 - Det hade varit bra att veta. Nu är det för sent för det hände förra vintern så nu är det stendött.

HellviHumle
0

#8 Jo, jag såg att det redan var dött. Det var närmast som ett tips till en annan gång eller om någon annan råkat ut för samma sak i år. Det brukar inträffa när det är mycket snö och det får man nog påstå att det är i år.

HH