Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 3574 ggr
Christina
0

Clematis är fantastiska!

Mina blommar fortfarande och är helt underbara i år. Ja inte riktigt alla förstås: Södertälje har lagt av och likaså den tidiga Alpinan (fast denna vårblommare kom med ett vilsna blommor nu i september).

Men nästan alla de övriga är fortfarande i full prakt.

Diana61
0

Jag gillar klematisarna. Tycker dom är helt underbara. Men jag fick ej min Dr Ruppel att blomma iår till min stora besvikelse. Bara att hoppas på nästa år.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
0

De kan vara lite tjuriga ibland i början. Bara att vattna och gödsla så håller vi tummarna för att den sätter fart nästa år.

Diana61
0

Jag skall nog ge dom extra med båda delarna nästa år. För Dr Ruppel gillar jag och vill gärna se den blomma.

Alla de övriga blommade ganska bra men dom är ju nyplanterade.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Humlan
0

Jag blev ju så inspirerad av allt klematis prat här inne för ett tag sen så jag köpte tre och planterade då. Det skar i själen och klippa ner dom men dom verkar klara sig finfint. Nu har jag ju inte gödslat men till våren då ska jag sköta dom efter alla konstens regler. Dom är ju så underbara!

Christina
0

Åh så du klippte ner dem! Så bra att det fungerar. Jag har en ganska ny - en Multi Blue -köpte den i början augusti och tyckte att jag skulle chansa och låta den stå till senhösten. Men den har inte rört sig fläcken, vilket visar att det var dumt av mig att inte följa receptet - plantera och klippa. Som jag fört vidare till andra och nu alltså inte följde själv.

Humlan
0

Växt nåt nämnvärt har dom inte men dom lever och ser friska ut! Gröna och frodiga och det är ju bra, sen håller jag tummarna för en riktig supertillväxt till våren!

Christina
0

Vilka var det du köpte?

Humlan
0

Hoppsan, ja vilka var det nu?!! Men eftersom jag vet att jag alltid glömmer namnen så var jag så fiffig att jag satte in namnlapparna i min oumbärliga anteckningsbok, om jag blir av med den är jag strandsatt vill jag lova! Dessutom skrev jag upp hur dom skulle beskäras, annars är det glömt till våren… Generad

Det var; ""Hybrida Sieboldii", "Jackmanii" och "Rouge Cardinal".

Humlan
0

Måste uppdatera lite; idag var jag ute för att köpa lite höstplantor till mina krukor vid entre´n och just nu hade dom klematis för 59 kronor. Jag brukar vara skeptisk till dom här kedjornas erbjudande men alla klematisplantor såg friska och frodiga ut så jag slog till. Så jag ska lägga till "Warzawa Nike" (stavas det så? Ni fattar nog vilken jag menar ändå!) i min lilla trädgårsbok. Har haft den på öndkelistan ända sen jag såg den på Christinas hemsida så jag känner mig så glad. Återstår bara att välja ut en bra plats. Funderade lite på att sätta den intill plommonträdet, där den kan göra "New Dawn" sällskap, men kanske blommorna är lite mörka? *funderar* Borde kanske ha en med ljusa blommor i stället? Hmm…

Illan
0

När vi flyttade in stod här en stor clematis. Inte min favorit men den blommade rikligt och prydde sin plats. Precis innan vi åkte på en veckas semester såg jag i ena kanten att det var lite hål i bladen. När vi kom hem efter semestern var det bara ett skelett kvar… Nån elak clematisätare hade mumsat i sig hela rasket!

Nu har jag satt klängrosor och tänkte komplettera med clematis. Någon som har tips på en vacker sort som inte blir uppäten? Gärna stora blommor.

Christina
0

Försök att få tag på clematis med E-plantemärknng.

Av mina som jag visar bilder på artikeln om clematis har Elsa Späth blivit angripen på exakt samma sätt som din clematis. Tvestjärtar troligtvis.

De övriga har varit friska. Vilken färg är du ute efter : röd - blå - vit ?

AnnaO
0

Håller med Christina. Det finns flera väldigt fina och livskraftiga klematis i E-plantsortimentet. Några av dem som t ex 'Georg' blommar hela sommaren och ger fina silvriga fröställningar. Klematis och Rosor passar så bra ihop. Antingen man väljer sorter som blommar vid olika tid för att få en lång blomsäsong, eller samtidigt med matchande färger.

Norrskenet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag älskar min gamla (20 år) alpclematis. Den har vuxit ut från väggen och tagit ett träd (benved) i besittning. Den blommar så vackert varje vår.

Christina
1

Min alpina är bara från 2001 men växer så det knakar. Håller med om att den är mycket fin i blom och även de silvriga fröställningarna pryder sin plats. Vill gärna plantera fler av samma typ.

Blomman i närbild

Vissna fröställningar

Norrskenet
0

Ett problem är att varje år så kommer det orangefärgade insekter(flugor) som lägger ägg som blir gröna larver som formligen äter upp alla bladen. Numera brukar jag ta vattenslangen och spruta vatten på busken med högt tryck och dår rasar det ner massor av larver.

Tilda-T
0

Jag har haft en clematis (den är borttagen nu) som varje år började så fint med massor av gröna fina blad och en vecka senare fanns bara skellettet kvar och en massa gröna larver , samma i två års tid sen tröttnade jag och grävde upp sk-ten och kastade bort den långt in i skogen!!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Norrskenet
0

#16: Du skulle ha provat med vattenslangen, det är ganska effektivt!