Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: trädgårdens-byggprojekt
Läst 4062 ggr
chigak
0

Soldäcksbygge med blomlådor

Jag har börjat fundera på ett nytt projekt i trädgården. Min tanke är att vi ska bygga ett litet soldäck med skyddande plank på två sidor. Sen tänkte jag vi skulle bygga en låda som går runt om, förutom vid ingången, och som på de öppna sidorna blir i två nivåer. Höjden på lådan har jag tänkt ska vara 65cm, bredden 70cm och längden blir totalt ca 750cm. De lägre lådorna på de öppna sidorna blir 45cm hög, 50cm bred, den ena 200cm lång och den andra 240cm lång.

Min fundering jag har är om det skulle fungera att så och plantera ut ettåriga sommarblommor i lådorna?

SaJo123
0

Spänannde! Absolut ska det gå att ha ettåringar där. Det viktiga är väl att ha bra jord och rätt fuktigthet…

chigak
0

Ja det ska bli riktigt kul det här bygget. Det blir ju mycket jord totalt så jag hoppas det ska gå bra. Bara jag kommer ihåg det där med vattningenTungan ute

kickboard
0

Det låter bra. Man kan ha vanlig trädgårsjord som blandas med torv, kompost och lite sand för att lätta upp den. Då blir det inte så dyrt då du ska rätt stor mängd jord.

chigak
0

#3 det låter bra det ska jag lägga på minnet.

Halvdansken
0

Ja, tänk på hur mycket jord det blir…

Det är ca 4,5 - 5 kubikmeter med ett hastigt överslag. Det är ungefär en halv lastbilslast. Det är jättemycket blomlådor… så beställ hem jord nånstans ifrån, ska ni hämta själva så blir det många turer och dyrt!!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

kickboard
0

Du kan säkert ta ner höjden på lådorna med 20 cm utan att växtutrymmet för blommorna lider, så går det inte så mycket jord. Jag brukar fylla upp med kvistar i bottnen på djupa krukor och lägga en tidning ovanpå och sedan fylla på med jord, men det är ett eget hemgjort knep:)

chigak
0

Höjden är också för att det ska bli bekvämare att pyssla om blommorna, men det är ingen dum idé att ha något i botten som utfyllnad.

SaJo123
0

Har ni gammal frigolit så är det ju även lite isolerande…