syren solitär
Jag skulle vilja ha en riktigt fin djuplila syren uppstammad till ett litet träd.. Helst ska den vara gammal och knotig men det lär väl ta ett tag.. På närmaste plantskolan sa killen att han hade såna djuplila "Andenken an Ludwig Späät", men i syrenspecialen i förra allt om trädgård stod det att andenken är vanlig bondsyren, syringa vulgaris, som skjuter mycket rotskott och inte lämpar sig till ymp eller uppstamning..
Är det någon som vet vilken sort man ska ha?
Det brukar finnas färdiga uppstammade "syrenträd" att köpa. Alla ädelsyrener är förädlade Syringa vulgaris-syrener och grundstammen är oftast vanlig bondsyren så rotskott brukar man alltid behöva hålla efter oavsett sort, har hört att ungersk syren el dyl. kan vara bättre som grundstam.

Vi har vanliga bondsyrener men jag har aldrig sett det som några problem med rotskott. Så det ska du inte bekymra dig om.
Popplar däremot….
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Aha. Men då ska nog jag skaffa en andenken iallafall då till våren..
Man ska man bry sig om rotskott ifall man köper en förädlad syren ympad på bondyren för dyra pengar. Tar man inte bort rotskotten brukar delen med den ädla sorten aborteras bort och kvar står man med bara en bonsyren.
Okej.. Aborteras bort? Hur menar du? Man tar bort rotskotten om det kommer några förstår jag.. Jag vill ju att det ska vara som ett litet träd.. inte bli till ett buskage..
När man ympar på en grundstam tvingar man grundstammen att skicka näring och vatten till en del som ju egentligen inte är deras egen utan vi människor har ympat dit en annan sort. Låter man rotskotten komma upp tänker växten, jag behöver inte pyssla om den här främmande växtdelen som någon satt fast på mig, nu har jag egna växtdelar med blad och så börjar den ädla delen att vissna bort.
Det är därför man ibland ser på frågor i trädgårdstidningar att man ex. planterat en förädlad mörklila syren och att den nu har bytt färg och blommar i vitt och man undrar hur det är möjligt (och det är då pga att den delen med de mörklila blommorna har dött bort medans grundstammen har fått skjuta upp sina egna skott som har börjat blomma)
Samma sak brukar gälla för alla växtsla som ympas även fruktträd, Rosor och dyl. om man inte tar bort rotskott kommer de såsmåningom ta över växtplatsen och den ädla delen försvinner.
Jaha. Jamen då ska jag verkligen se till att ta bort rotskotten om/när dom kommer.. Det kan inte vara svårt att se vilka det är väl.. De borde väl komma under ympstället eller från under marken som på ympade Rosor..
Skotten brukar främst komma från under marken men skulle det komma skott under ympen tar man bort dem med.