Planera för frösådd - vandrande tankar
Det är snart dags för frösådd och jag inser att jag inte kan dra upp hur mkt som helst till min lilla trädgård. I höstas fick jag en bagagelucka full med perenner från en kollega som jag grävt ner. Jag tog tacksamt emot och har klämt ner dem i rabatterna så där är fullt. (Som ni hör planerar jag inte rabatterna och väljer färger och blomning - sååå engagerad är jag inte) Tänkte att jag ser vilka jag tycker om och vilka som överlevt öht och så får vi se om jag river upp några sen.
Men frösådden då. Fick hem en brittisk katalog i veckan och blev sååå inspirerad. Impectas katalog är omfattande, men där är ju inga bilder!!! I denna var det bilder på allt och härliga beskrivningar så jag är beredd att köpa typ allt… *s*
Är också med i ett fröbyte på en annan sajt. Alla som vill vara med skickar in fröer till en tjej som agerar som samordnare tillsammans med ett frankerat returkuvert. Hon häller allt i en stor hög och fördelar tillbaka så att man får lika många fröpåsar tillbaka men av annan sort. Kul!
Nu har jag inget växthus, inga lampor eller andra arrangemang. Jag har lådor i köksfönstret bara. Har funkat helt ok. Men utrymmet är begränsat så jag måste välja vad jag kan dra upp. Hemska tanke!
Har ni några favoriter som ni inte kan leva utan i sommarrabatterna? Eller är allt färdigplanerat med perenner i era rabatter?
Å sån där pluggbox - är den värd pengarna?

20 maj omskolades en del större plantor. Några fick komma i jorden.
11 juni hade jag planterat ut alla.
Förde dagbok över sådder och utplanteringsdatum. Jag vann ingenting på att plantera ut tidigare utan de som kom ut senare blev lika stora.
Kanske andra hade tidigare utplantering?

Ang favoriter så kommer jag även i år att dra upp Rosenskäran Candy Stripe. Den blir stora stadiga buskar som bildar gräns mellan rabatt och skog. Ageratum vill jag ha som kantväxt. Båda har frösått sig, men de självsådda plantorna blommar mycket senare. Roligt då också eftersom den blomningen kommer när plantorna lagt av.
Höga luktärter vill jag ha i en stor kruka nära ingången till huset.
Vilken bra idé - luktärter i en kruka vid ingången! Jag bläddrade i en gammal Allt Om Trädgård och där tipsade de om att man kunde ha en sån där stor flätad korg med luktärter. Men jag visste inte var jag skulle ställa den. Det vet jag nu! Utan för dörren såklart! Där gror gräset dåligt i vilket fall. Å vad härligt. Längtar!
Vad ambitiös du är med omskolning och allt sånt. Mina stackare åker raskt ner i jorden utomhus. Inte en massa in och ut där inte (jag glömmer bara bort dem). Förra året slängde jag ut både luktärter och rangliga tomatplantor i början av maj och svepte in i sån där tunn väv. Det funkade finfint och de tog sig som bara attan. Det är survival of the fittest som gäller i min trädgård :)

Det ÄR lite småtrist med omplantering, men de som jag sätter pyttesmå pluggbrätten måste jag bara plantera om. Om du ser på min bild, var en del krukor lite större. De fick duga ända tills det var dags för utelivet.