Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 3931 ggr
SaJo123
1

Klätterväxter - perenna?

Vill ha tips på klätterväxter?

Jag har tänkt mig en spalje vid min trädgårdsbod. Ca 5 meter från köksfönstret och dörren. Jag kommer alltså att se det inifrån. Spaljen kommer att stå i nord-sydlig riktning (ca 80 cm) och växterna planterar jag på västsidan (mot huset).

Bifogar en skiss… Det röda är spaljen. Växterna ska stå mot huset = väster om spaljen.

SaJo123
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilden:

SaJo123
0

Äsch får kanske förklara vad som är vad…. Det blåa stora är huset, det mindre förrådet och det bruna är altan….

Halvdansken
0

Klematis - finns i en miljon olika färger och utseende och blommningstidspunkter. Kombinera gärna två olika.

Kaprifoler - ta en som doftar. Underbart.

Rosor?

Du har inte skrivit nåt om ljus eller jordförhållande. Eller zon.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

SaJo123
0

Oj, då - zon 3 - sol hela dagen i princip. Kaprifol är ju underbart och så någon klematis som blommar när kaprifolen slutat blomma! Rosor - kan man kombinera det med klematis? Det kanske är en idé…

Någon som har en bra kombination - Kaprifol och klematis eller ros och klematis? Förrådet är grönt. Funderar på vilken färg jag ska ha på spaljen, kanske grön eller brun? Jorden är lerig…

Halvdansken
0

Rosor och Klematis är en klassisk kombination i pergolor. Jag ska själv ha det när jag kommit så långt.

Lera är ju perfekt för Rosor. Jordförbättra med kompost eller liknande så att det blir lite mindre kompakt, om den är det nu.

SaJo123
0

Tömde komposten förra hösten för första gången. Så kompostjord har jag. Och Rosor och klematis låter härligt. Tar gärna emot tips på kombinationer? Som matchar färg och blomning. Gillar orange och rosa… Kanske inte ihop dock? …

New Dawn vet jag finns. Vill nog ha nåt som blir en 2 meter - kanske nåt rosa på försommaren och violett klematis till sensommaren/hösten?

Hmm….

Halvdansken
0

Det är omöjligt att ge råd, det måste finnas oändliga kombinationer.

Själv har jag en "vit botten" i min trädgård, så jag kommer att ha kombinationer där en av växterna är vit, men det är ju upp till dig. Jag tycker det kan vara fräckt med knallfärger också. Mörklila och orange eller rosa tex.

SaJo123
0

har funderat men just nu lutar det mot en kaprifol och en klematis. Gärna kombinationen lila, blekliila gult. Tänkte mig en vårblommande kaprifol i gult och att klematisen tar över mot sensommaren/hösten i lila.. Kanske om jag hittar en klematis med gult i mitten och lila… Hmmm…. Och så nåt vid rötterna som täcker, nepeta eller lavendel eller nåt… Vill ha nåt som syns mot den gröna boden. Huset går mot gult och då passar en gul/lila kombination tror jag… Ska inte lila vara vackert i kvällsolen? Detta hörn är det sista som är upplyst av kvällsolen och som syns från altanen, inifrån…

Halvdansken
0

Det låter väl bra! Du ska säkert hitta nåt som passar. Glöm inte bilder när du fått ihopa det!