Hjälp mig med råd om penseer!
Igår sådde jag mina första fröer för i år och det blev penseer. Kan någon på den här saijten hjälpa mig med råd om hur jag får dom att blomma redan första sommaren.
För om jag inte är alldeles borta har jag för mig att dom är tvååriga och behöver en kall period för att blomma redan första sommaren.
Jag undrar hur kallt det måste vara och för hur lång tid? Är det någon här som vet?
Jag tyckte att det skulle vara kul att tillverka plantorna själv i ställe för att köpa dom färdiga!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Penseer blommar redan första året dina kommer att blomma på våren-försommaren ifall du sått nu.

Tack, då vet jag att jag inte behöver behandla dom annorlunda än vanliga plantor.

Har dina fröer grott nu? Freöerna brukar gro inom 4 dagar och 2 veckor, men det kan skilja mellan olika sorter. De kommer att bli litet rangliga innan det är vår och de får komma ut, men då kan du toppa dem för att de ska bli kraftigare.

Dom är rangliga för när jag precis hade fått upp dom blev det jättekallt , jag trodde att det skulle gå att ha dom ute på en inglasning men det har blivit rejält med minusgrader i den och jag har fått tagit in alla mina blommor i vardagsrummet. Inte så snyggt men nödvändigt.
Blommorna tycker inte heller om det utan ränner. Jag har precis toppat en engelsk hängpelargon och tagit reda på skotten och satt dom i vatten, det kommer att bli massor med nya plantor.

Jag undrar hur det gått med mina änglatrumpeter, som jag ställde i fritidshusets gästrum. Ett ouppvärmt rum som hålls frostfritt genom att resten av huset alltid har underhållsvärme på 8 grader. Kylan och att inte vi inte varit ute på någon vecka kan ha gjort att änglatrumpeterna utsatts för köldchock.
Pelargonerna verkar dock inte ta skada. De växer så de knakar och jag får göra som du - toppa och göra nya sticklingar.