Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 9293 ggr
kali
0

Osteospermum "pink Whirls"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läser i aot om en blomma, stjärnöga Osteospermum "pink Whirls" En sån vacker blomma .Är det någon som vet vart man kan köpa fröer från denna sort?

Hälsningar

Kali

Åsa S
0

Har för mig att den hör till de sorter som inte är fröäkta = den kan inte frösås utan förökas vegetativt så man får köpa en planta och ta sticklingar för att få fler.

kali
0

Finns den att köpa som planta?

Åsa S
0

Olika sorters Osteosermum brukar finnas i trädgårdsbutikerna till våren att köpa, om de tar in just den sorten beror på vad deras leverantörer har för sortiment. Många av de växter som säljs numera i handeln som utplanteringsväxter på våren är såna som förökas på vegetativ väg ex. petunian som kallas Surfinia och liknande. Sorter som förökas vegetativt blir oftare jämnare i kvalitén + det är ju mera lönsamt för odlaren ifall kunderna måste köpa plantor istället för frön och odla upp själva (+det kan ju vara patent på växterna och liknande, förädlaren vill ju också ha något för sitt arbete).

kali
0

Tack för hjälpen Åsa! Ska hålla ögonen öppna till våren och se om jag lyckas hitta plantan för jag gillade den jättemycket.

Hälsningar

kali

Halvdansken
0

#2. Eftersom den ju fanns på bild i AoT så måste den ju finnas att köpa på något sätt. Kolla nätet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Åsa S
0

Allt som finns på bild i AoT kan inte köpas, och en del på bilderna som kan köpas är inte lätt att få tag på ex. kanske man måste vända sig till annat EU-land.

kali
0

#5 Det står inte vart man kan köpa plantan, iof kan man ju vända sig till aot och fråga där…

Halvdansken
0

Om man nu måste vända sig till annat EU-land, så kan man väl ändå köpa den? Jag förmodar att AoT inte hittar på växter i photoshop, så nånstans måste de ju finnas, och eftersom det är en tidning som vänder sig till "vanliga" trädgårdsmänniskor så är det oftast växter som finns i handeln. De gånger de har visat nya växter så står det "finns i handeln från 2010" eller när de nu är.

Däremot kan det ju bli ganska dyrt med frakt osv.

Åsa S
0

Allt som finns i Allt om trädgård är inte växter som finns kommersiellt AoT gör ju reportage från visningsträdgårdar, hos samlare, botaniska trädgårdar och liknande och de växterna köps inte i den vanliga handeln utan man byter växter emellan sig (så får ex. de flesta botaniska trädgårdar tag på sina växter). +Många samlare korsar fram egna växter som de byter med andra samlare. + Många växter finns idag kanske i 20-30år och slutar odlas och kanske bara finns kvar i de där visningsträdgårdarna som reportagen kommer ifrån det tar ju ofta tid att få en trädgård att växa upp många växter hinner utgå ur sortimentet på den tiden.

AoT har även haft en del reportage om gamla grönsaksväxter som faktiskt inte kan köpas i vanliga handeln typ chorogi, slingerspenat och liknande. En del av sånt kan man dock hitta hos franska Graines beaumaux men ofta är det köp/byt och sälj med andra amatörer som gäller.

Om AoT skulle enbart visa artiklar med växter som finns i kommersiell odling idag så skulle det bli ett ganska magert utbud i den tidningen speciellt nu då EU sätter in stöten på att enbart växter på deras sortlista ska få odlas (=de vill gärna att gamla svenska grönsakssorter och liknande dör ut till förmån till de kommersiella hybriderna)

Osteospermumsorten som frågas efter i denna tråd är ingen nyhet den har jag för mig är registrerad i mitten på 90-talet.

Halvdansken
0

ok, ok jag gar mig.

Men vad tusan betyder"nu då EU sätter in stöten på att enbart växter på deras sortlista ska få odlas (=de vill gärna att gamla svenska grönsakssorter och liknande dör ut till förmån till de kommersiella hybriderna)"

Gäller det samtlig växter? Alltså träd o buskar o blommor och grönsaker o allting?

kickboard
0

Vem bryr sig om EU:s lista i sin egen täppa? Tror inte det finns resurser att åka omkring och kolla vad var och en odlar i sin privata trädgård.

Förresten, EU:s bestämmelser tolkas nog olika i olika länder. I programmet Solens mat hanteras livsmedel på ett sätt som aldrig skulle komma ifråga hos oss. Exempelvis skinka som förvaras fem år i en möglig källare..

Halvdansken
0

#11. Problemet är ju att om plantskolorna bara får sälja vissa växter, så kan jag ju inte köpa dem.

EU har gett undantag för vissa produkter, tex svenskt snus. Det finns säkert liknande undantag i Italien.

mara
0

Kallades för Afrikansk Margurit på 90-talet. Köpte plantor i krukor hos blomsteraffären. Men tänkte inte på att ta fröer själv.

Åsa S
0

Angående EU det har funnits vissa undantag mot sortlistereglerna under senare år = man har fått sälja småförpackningar av gamla frösorter till hobbyodlare men nu verkar de ha börjat ta i med hårdhandskarna, de åtalade nyligen Kokopelli en fransk firma som säljer gamla grönsaksfröer till friluftsmuseer, gamla slott, privatpersoner mm. och EU vann, Kokopelli fick böta + är förbjudna att sälja frön som inte finns på EUs sortlista så det är väl kanske bara en tidsfråga innan de riktar in sig på andra fröfirmor inom EU som säljer frösorter som inte finns på listan.

Undrar om Lindbloms och Runåbergs försöker kringå lagen igen som för en del år sedan då EU tillverkade lagen, för då "skänkte" de bort fröerna mot frivilliga donationer för att komma runt EUs sortlisteregler.