När ska jag börja plantera?
Hej jag undrar när det är dags att börja sätta mina frön under jord om det är för tidigt?
Det beror helt på vad du ska odla, för många grönsaker/sommarblommor är det lite tidigt fortfarande men en del kan börja sås nu och är det perennfrö som ska stratifieras kan man behöva så dem omgående.
Så vad är det för fröer?
Det är paprika, physalis, tomat och melon.
Jag brukar börja i sista dagarna i februari med tomaterna som är först på tur för mig.
Och jag säger vänta ett tag till ex. tomat sås ca 8v innan utplantering så mars räcker gott och väl. Paprika kan du börja med om du har extra belysning annars vänta ca 1mån tills dagsljuset blir bättre.
Physalis beror på vad för sorts physalis, kapkrusbär samma som paprika men gyllenbäret och tomatillon kan vänta till samtidigt som tomatsådden.
Melon sås ca 5v innan utplantering och jorden ska ha en temp på runt +15C vid utplantering så melon planterar man ganska sent eftersom den inte klarar kyla alls.
ok tack för svaren 
Men hur är det med gurka och majs då?
#6 Samma som för melonen. +Bor du i söder kan du även direktså majs ute när jorden har en temp på runt +15C
Vars kan man få majs fröerna ifrån? , går det att ta vanliga popcorn kärnor??

Det finns olika sorters majs, så jag hade nog satsat på en plantskola/växtaffär på nätet.
Är inte popcornmajs behandlade på nåt sätt?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Man kan så popcornmajs de är inte behandlade, tror dock inte resultatet blir så bra man måste nog köpa speciell popcornmajssort som passar för svensk odling vi har ju lite kortare säsong och popcornmajs ska ju sitta så länge på plantan. De som köps som popcornmajs i affären är ju inte odlade i sverige och passar troligtvis inte vårat klimat.
OBS! Popcornmajs är inte samma majs som de vi äter färskka majskolvar av då bör man köpa frön till sockermajssorter som funkar i svensk odling, kan ex. hittas hos Runåbergs fröer