Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterväxthusuterumvinterträdgård
Läst 3234 ggr
Christina
0

Uterum och vinterträdgårdar

En dröm har jag att bygga till huset med ett uterum/vinterträdgård. Hur gör man? Hur stor ska den vara? Norrskenet har en serie mycket fina och instruktiva bilder hur han förverkligade sin dröm. Titta på hans bilder och läs och inspireras.

Kanske kan jag också? Eller åtminstone min man?

Margareta
0

Jag längtar verkligen efter en vinterträdgård, men det är bara drömmar ännu…

Numer pensionär i Nynäshamn

Christina
0

För mig handlar det isf om att bygga tilll fritidshuset och det får inte bli för stora uppvärmningskostnader. Vi har omkring +5 i huset när vi inte är där. Åker ut minst ett par ggr i månaden även så här års, så det är inte eldning för kråkorna.

Kommer att vistas där ännu mer när jag gått i pension, men redan nu har jag så många krukor med änglatrumpeter, flitiga lisor och pelargoner som skulle kunna fylla upp ett uterum året om.

Margareta
0

Min tanke med vinterträdgård är ett rum att VARA i lika mycket som att övervintra växter. Jag vill ha någon form av möbler och gärna möjlighet till lite extra värme vid behov.

Kan man elda i en kamin i en vinterträdgård eller blir det för stor chock för växterna?

Norrskenet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Det beror nog på vad du har för växter. Jag skulle inte värma upp till rumstemperatur. På julafton brukar vi med fläkt, ljus och värmeljus höja temperaturen till 12-15 grader, för att ställa julmaten där. Det blir ganska mysigt att hämta maten i vinterträdgården. Jag brukar ibland när solen lyser nu på våren vara ute och fika när det är ca 10 grader. Det gäller bara att ha varmt på fötterna.

Christina
0

Jag klipper och klistrar in den instruktiva berättelsen i artikelformat, så är det lätt att återvända till den. Har lagt dem framför näsan på maken och sagt: se där, sommarens projekt!

Margareta
0

Jag har inte vågat visa maken ännu, men jag har berättat om alla smarta energilösningar (sånt gillar han), vi har ju bergvärme redan, så kanske man kan koppla på en slinga till…

Norrskenet
0

Det går att koppla vattenburen värme till ett uterum, men då måste man ha en värmeväxlare ifall det skulle bli så kallt att det frös ute i vinterträdgården. Då vill man inte ha ett läckage från det vanliga vattensystemet. Ett annat sätt är attt ha en luft-luftvärmepump. Det kan spara en del el.

En annan sak är att redan i mars så kan jag öppna dörren och få värme in i huset från vinterträdgården. Då spar man lite värmekostnader.

Margareta
0

#7 Smart, det hade jag nog inte tänkt på, men det borde ju gå att lösa. Vi har även tänkt på annan alternativ energi (vind/sol) när det gäller uppvärmning av "lyxkonsumtion" tex en pool.

Vår familj har nämligen en dröm… en vinterträdgård "för människor" med en simpool/bubbelpool. Säsongen är så kort annars även för oss som bor vid Mälaren.

Norrskenet
0

Nu har persikoträdet börjat blomma så snart får man ta fram penseln och pollinera den

Norrskenet
0

Likadant är det med kamelian. Igår så slog den första blomman ut