Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdens-byggprojekt
Läst 6833 ggr
Seglarina
0

Galen av längtan...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Får jag skriva av mig?

I flera år har jag önskat mig en trädgård. Eftersom jag bor/arbetar där hus är dyra satte jag igång att bygga ett. Nu har jag en tomt med ett hus på, men ingen trädgård.. ännu. Det är ett stort jobb och jag vill plantera växter och göra trädgårdsrum, men först måste jag gräva ner avloppet… och…och…

När jag köper växter så är det alltid (tvärt om vad alla säger) innan jag har en bit jord att plantera i. Nu vill jag så gärna ha en ros. Sitter och drägglar över de vackra rosorna man kan beställa från odla.nu. Jag vet precis var jag ska plantera den men det är inte färdigt. Måste göra färdigt grunden först där. Och ta bort en massa sten, göra iordning längs fasaden… Jag blir sjuk av längtan.

Har lite projekt in imellan för att glädja mig själv att göra det som är kul, fast det sväller lätt. Blir så lycklig då något blommar i på min tomt annat än Hundkex, Johannesört, Kamomill, Stinknäva med mera. Nu min Riddarsporre, köpt i somras som vill blomma om nu!

Jag har verkligen försökt minimera skadorna på marken under bygget så mycket är som det är. Men drömmen är ju att ha den där underbara trädgården som stärker sinnena och gör att man landar, ja ni vet.

Om det är någon som har en trollformel som gör att man blir klar med allt det "tråkiga" så man kan börja med det roliga, så hör av digFörvånadGlad

petsson
0

Drömmen om den underbara trädgården förblir en dröm om man inte har råd med en trädgårdsdesigner och har obegränsat med pengar att inhandla träd , buskar och blommor för.

Jag har jobbat med min i 10 år, blir aldrig klar, ständigt nya ide'er. Men roligt är det och en lisa för själen.

Drömmar är till för att förverkligas, om de inte åker skottkärra till komposten.

berobe
0

http://www.alltomtradgard.se/min-sida/berobe

Jag förstår din längtan. Jag måste ju säja att någon mirakelkur  finns det inte när man skall jobba med trädgård.Men man kan skynda långsamt och glädjas åt varje blomnma, buske, träd som poppar upp.

Jag (född norr omodlingsgränsen) började harva lite för tio år sedan-och utan att ta ihjäl mej eller raserat ekonomin för den delen har jag med enkla metoder fått till det rätt hyfsat.

Lycka till och skynda långsamt. Börja med att fröså  inhomhus nu i vår….

Välkommen in och titta -klicka på länken ovan!

Maria
0

Man kan ta hem en trädgårdsarkitekt och få goda råd. Sedan så kostar det ofta en förmögenhet att förverkliga dessa men man kan ta en sak i taget. Eller välja ut några få och rentav få egna kreativa idéer.

Mitt tips som har en pytteliten trädgård och jag förköper mig gärna och glömmer år från år vad som växer var är att ta foton.

Jag har fotat massor och på så sätt så friskar jag upp minnet på våren så att jag förhoppningsvis inte handlar för mycket.

/Maria

petsson
0

Får du någon trollformel Seglarina så dela gärna med dig.

Prenumererar ni på någon trädgårdstidning?  Jag tycker mycket  som visas tycks växa i  södra Sverige mest. Bilder med växtkombinationer som inte blommar samtidigt för att kunna para ihop dem i min rabatt. Har jag fel? 

Jag har zon 4,  Men nu längtar jag bara till April, då ska jag börja med hörnhyllor till min altan som Pelargonerna ska få kråma sig på. När man kommit in i Maj finns inte tid för hammare och spik. Då är det bara allt grönt som gäller, efterlängtat såväl som  ovälkommet.

helisa
0

#4 Jag håller med dig, det mesta som visas i trädgårdstidningar mm går nästan bara upp till max zon 3. Jag bor oxå i zon 4 men har nog mer åt zon 5 pga läget. Det är synd tycker jag, jag skrev ett mail till nån av tidningarna faktiskt och "klagade" lite på detta och fick till svar att det inte var så mycket att visa så pass långt upp i landet för det var så kort odlingperiod.  KUL svar liksom

Längtar som en galning efter att få börja sätta frön mm

Tilda-T
0

Vilket sjukt svar, klart att det finns mycket att visa hos oss med högre zontal!  Dessutom är det en större utmaning att slåss mot kargare förhållanden!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

helisa
0

#6 Håller med dig, det är en större utmaning när det är hårdare klimat

petsson
0

Råttan på repet…

Jag har prenumererat på Allt om Trädgård flera år, men tröttnade till sist,och på högarna som växte. Operation rationalisering inleddes.

Köpte tidskriftssamlare  i trä på Ikea. 0, gallrade ur det mest nyttiga  ur 2 årgångar och gav de andra till min stuggranne. Resterande sorterade jag årsvis i samlarna. Men de blev tunga att hantera och trista att se på.

Gillar ju att pyssla ocså, Kom att tänka på glasfibertapeten som blev över från badrummet.Ritade mall, köpte tapetklister och klädde dem,slipade kanterna och målade dem vita. Det blev jättefint, frid o fröjd trodde jag.

Bokhyllan  visade sig inte räckta till heller. så några fick stå på golvet t. v. ( 2 år !)

Till sist, tack och lov för loppis, hittade jag ett bokskåp med dubbla glasdörrar, 2.25 högt för 600 kr + 200 för hemkörning till  3:e  vån. ej hiss. In med alla samlarna som sorterats om  kvartalsvis, trädgårdsböcker om odling, snickeri      och övriga  hobbyböcker från hyllan i sovrummet fick plats. Sybehören för lappteknik m.m. också, och halva hyllan ledig. Fyllde facken med garn i härliga färger. Bokhyllan i sovrummet fylldes upp med böcker som travats i sängbordet.

Kära medsystrar, om  anfall är på väg, sätt er i ett hörn och vänta tills det gått över.

Branneli
0

Äh, det är väl som med allt annat här i livet…

Se möjligheterna & ta fram lite fantasi & njuuuta Kyss !!

petsson
0

Jag blir galen på mina stavfel, jag LÄSER ju igenom  innan jag skickar iväg.

En örfil till mig …och  på med  ett par glasögon till………

petsson
0

Det var ju det jag gjorde, men jag kan ju inte skriva skryterier över hur fantastiskt välorganiserad och fantasirik jag är. Då kanske någon klipper av min tråd . Gråter

dolfen
0

Att göra förarbetet, till något som kommer att glädja flera år framåt, borde väl ge en positiv känsla!?

lwic
0

#2  Berobe!   Vilken härlig trädgård!

(men så ligger den vid  Vänern också.)

Jag bor Zon 6 - 7  snacka om reportage från trädgårdstidningar. Men faktum är att det gror och växer en hel del här också. En sommar var jag färdledare på Kebenekaises fjällstation och odlade lite blommor och  morötter där: Det funkade! F.ö finns det massor av ihärdiga trädgårdsamatörer i hela Lappland….

Seglarina
0

Hej på er

Tack för alla trevliga svar. Tråden kom igång till sist. Jag tror väl egentligen inte att det skulle finnas ¨ågon trollformel dirrekt, det är bara så tungt att gräva.

Det har egentligen inte funnits någon trädgård tidigare, bara ett litet torp, med syrener och lite krusbärsbuskar osv. Marken är mager, mycket stora tallar finns det och nivåskillnader som gör det spännande att arbeta med trädgården.

Några problem med design har jag inte, det klarar jag själv. Jag ser allt framför mig hur det ska bli, SÅ irriterande att ingen annan ser, ibland är det så verkligt för mig att jag inte förstår det.

Sen äter ju rådjuren upp det jag med stor möda har lyckats plantera, suck. Men det är ett underverk när det börjar blomma varje år.

Jag har tagit med mig Pioner från ett annat ställe och det är underbart när de börjar blomma och erkänner färg.

Får se om jag får råd att hyra in någon liten grävmaskin i vår som kan hjälpa till med det viktigaste.

Det ÄR ett äventyr, just nu ligger allt under drivor av snö. Jag är annars ganska lyckligt lottad som ligger i son 2-3.

mara
0

Här kommer ett tips till angående inspiration. Jag har oxå fallit offer för glassiga tidningar och prenumererat, men kände att det kom om igen efter ett par år. Så jag sa upp  tidningarna, började klippa och klistra, tog vara på det jag var intresserad av. Så nu har jag 3st  A4 pärmar.

En är indelad i  Jan - Dec dvs: att göra under dessa månader.

De övriga är i bokstavsordning: A - N , och  O - Ö, där sitter växter och beskrivningar tex under B har jag satt in artiklar om beskärning, dessutom med bilder.

När jag tar fram någon av dessa pärmar får jag genast LUST att göra något. Till planering eller kika vidare på nätet eller bok på bibban.

Jag har inte heller många pengar att spendera till trädgården. Det blir mest handgrävning. Men om jag skulle ge ett råd- hyr en liten grävare, det lönar sig. Ryggen tar mycket stryk av all tung jord. Dessutom blir det flera skottkärror gödsel, grus, sten, sly och alla växter man gräver upp och om.

Lycka till, seglarinna… den tid man tillbringar med allt "jobb" i trädgården är mycket tillfredsställande Tungan ute Marie

Halvdansken
0

Jag sparar alla tidningar (so far - har 7 år). Min rent personliga invändning till maras annars utmärkta tips att bara spara det man är intresserad av är att man plötsligt hittar nåt nytt man vill prova.

Jag började tex med ett woodland (skugga/skog), och då plöjde jag 5 årgångar tidningar för att lära mig allt om skuggväxter. Jag har inte "mognat" nog för att prova olika gräs, men jag vet att det kommer. Då ar det bra att kunna hitta inspiration om det osv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.