Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 8429 ggr
flaxss
0

skydd av palm

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hejsan

nu när vintern är här så är det dax för att lägga på skydd för sina ömtåliga växter .

och tänkte  dela med mig av hur jag gör  .

första bild ser man skyddet  med  palmen under skyddet , temperatur ute -12c , under plasten frost fritt än sålänge .

flaxss
0

i nästa bild ser man hur jag har byggtupp det .

Christina
0

En palm i snö och kyla! Hur länge har du haft den och har den övervintrat förr?

flaxss
0

jodå jag har två små palmer som ståd oskyddade när det va -15c nu förra natten , väderkvarns palm tål ner till ca -15c -18c . den jag har under skydd nu är en dvärgpalm den tål ner till ca -12c som liten och ca -13c -14c som står , vid -15c -16c kan bladen frysa veck och uteblivin blomning . men dom kommer med nya blad om dom skulle frysa  veck , den under skyddet är des  första  dom andra har varit ute inann dock inte i min trädgård utan i dankst klimat . men sen bor jag i  zon 1-2 med så det går

Christina
0

Hur djupt går tjälen hos dig och hur länge är marken frusen? Vet du på ett ungefär? Det skulle jag inte kunna svara på om någon frågade mig faktiskt. Blir så förundrad över palmer i Sverige!

flaxss
0

i mars kunde jag plantera olivträd i marken och då var det ingen tjäle , och mormor säger att vi brukar bara ha ca 5-10cm ner imarken om snön kommer före kylan annars om vi har barmakr och kylan är långvarig så får vi ju tjäle som alla andra . och första frosten i nov-dec sista frosten i mars .  och bara en eller 3nätter med -15c -20c och dagstemperaturer +1c och -5c ca både värmare och kallre på dagen kna hända , tjälen som blir hmm vet inte lägnden kanske 2-4måander beronde på hur vintern är . men jag har bara en stor palm den som är skyddad den är väl ca 1m . dom andra är väl ca 20cm . palmer  funkar så här dom första 1-2sommarna att det bara växer rötter sen efter rötterna är etablerade så kommer där blad , så första vintern händer det att bladen fryser bort utom dom nya spjutbladen , men senare så behålls bladen på vintern .man ska börja skydda dom vid -10c -15c . men jag låter dom stå oskyddade så mycket det går fast bladen blir fula . på en sommar kommer där ca 5-7blad

Christina
0

Fantastiskt - så bladen är i viss utsträckning vintergröna t o m. Jag hade ingen aning om att det gick ens i zon I. Trodde palmen enbart var för vinterträdgårdar med uppvärmning.

flaxss
0

bladen är eller ska vara vintergröna och kna få en vis vinterfärg men återgår till  normal färg när våren kommer , sen har man otur typ för väderkvarns palmen så kan den överleva -20c -22c men då dock utan blad och den måste påbörja ny bladmassa ( krona) . därför ska man skydda den fast den överlever och klara sig utan så vill man dcok ha en snygg palm efter vintern är slut .

här är deras namn om du vill googla dom

trachycarpus fortunei-väderkvarnspalm

chamaerops humilis-dvärgpalm ( den ända som växer vild på vår kontinent )  och dne är van vid snö och lite kyligare trakter . lika dant för väderkvarns palm så ärr den van vid snö och is och kyla . bägge dom här palmerna trivs i den svenska  sommaren . som nålpalm härdig till -25c men gillar inte den svenska sommaren så därför fårr den alldrig full härdighet i sverige

flaxss
0

läsa gärna på Wikipedia om dvärgpalmen därr jag har skrivit om den

Christina
0

Är det alltså du som bidragit till Wikipedia med denna info?

flaxss
0

här kommer bilden på hur dne såg ut i somras

flaxss
0

efter 'Den' börjar det som jag har skrivit

flaxss
0

ska kanske tilläga att det som är brevid det med stammen är en kotte palm den brevid kottepalmen är dvärgpalmen

Christina
0

Och hur gamla är nu dina ?

flaxss
0

kottepalmen skulle jag gissa ppå 50år den är köpt stor , den store dvärgpalmen är ca 10år , dom två små vet jag inte skulle gissa på ca 5år

Christina
0

Aktningsvärd ålder. Tack för att du svarar på alla mina frågor. Blev verkligen intresserad.