Ranunkel
Hej! Har köpt tre ranunkel som jag tänkte plantera ut till våren, men de vissnade så fort jag kom hem. Någon som har bra råd att komma med hur man får dem att överleva.
Är det nån skillnad på de ranunkel man köper som lökar och de som de säljer i kruka?

Det finns ju massor med olika sorters ranunkel, vad köpte du? Vet heller inte om jag skulle definiera dem som lökväxter precis, de är snarare knölar.
Vad menare du med att de vissnade så fort du kom hem? Jag gissar på att de stod för torrt och varmt. Det brukar vara problemet med inomhusväxter.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag vet inget om ranunkel vet inte vad det är för sort, köpte en i blomsterhandeln och två i ica Maxi. De var rätt blöta när jag köpte dem, men efter första natten var bladen vissna, de piggnade till lite när jag flyttade dem och vattnade dem mer. Måste de stå blöta hela tiden? Kan man klippa ner dem när de vissnat eller ska man låta dem vissna och ta upp knölen istället som med dahlier?
Bifogar en fil den ljusrosa köpte jag i blomsterhandeln och den röda på Ica.
Kan de ha frusit på hemvägen från butiken, för inte ska de väl vissna på en natt annars?