Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: annat-som-lever
Läst 960 ggr
Christina
0

Trädgård är sexigt

Läser i en brittisk tidning om att trädgårdstrenden är sexig:

"It's been dubbed the new sex. It can put colour in your cheeks. It can be mucky. And you can do it in front of the neighbours. Gardening is so popular, that a recent  survey found that one in four women preferred it to sex. " 

Med blossande kinder griper vi våra spadar och grepar och trängs i plantshoparna och har sängen full med frökataloger…… Ja nåt ligger det nog i det.

Beck
0

Åh, jag älskar brittisk humor! De är så härligt inställda till sina trädgårdar! Läste i en trädgårdsbok att de hellre lägger pengar på sina trädgårdar,  medans vi  i Sverige blir mer imponerade av grannens nya bil, dags att ändra på de svenska attityderna nu tycker jag!

Christina
0

Minns när jag var på Chelsea Flower Show i London förra året att det var en rätt häftig och trendig publik.

Kanske är det så på den stora Trädgårdsmässan i Stockholm också? Ser i alla fall av deras förhandsmeddelanden att man inriktar sig mycket mot City Chic folket genom att det är spännande design för balkonger och terrasser som står i fokus.

Diana61
0

Beck, jag håller helt med dig! Först Britisk humor, Underbar Och jag har den dagligen från min man + Engelsk TV.

Sedan så håller jag med om att vi borde ändra vår avundsjuka attityd här i sverige.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
0

Tror vi är på väg in i upplevelsesamhället - om vi inte redan är där. God design, god mat, vacker design, musik och konst och dit hör trädgården.

Beck
0

Tycker att det är dags att trädgården kommer mer i fokus i Sverige också, finns så många vackra trädgårdar världen över. Det går ju alldeles utmärkt att odla här i norra delen av världen också. Dessutom i takt med att gränserna suddas ut är det ju möjligt att beställa växter från nästan alla världens hörn, vilket är otroligt roligt tycker jag som är växtjägare!Glad

Christina
0

Visst är det fantastiskt kul att beställa från utlandet. Nu har jag inte varit särskilt äventyrlig med Rosor från Danmark och pioner från Litauen. Men skulle gott kunna tänka mig testa någon mer långväga leverantör. Avstånden är det ju inget att snacka om idag, då det alltid är flygleverans överallt.

bjorsa
0

Skall tänka på de nästa gång jag gräver i smackleran fast tvivlar starkt på att de kommer att funka fast man blir ju svettig :-)

mvh/bjorsa

Beck
0

Kan varmt rekommendera en sida på  nätet som har ett fantastiskt bra utbud av lök och knölväxter som är annorlunda! Botanicus.se

Det finns även fina bilder och en blogg där man kan se en sådan trädgård över ett år. De har även några lite udda sorter av pioner (därför jag hittade sidan!) som är värda att testa. De har en liten minikatalog nu på våren med beställning innan den 15 februari samt en mycket större till hösten med 350 olika växter.

Sedan har jag hittat en annan med adress www.spezialplant.nu där man kan beställa direkt på sidan ed fina lite udda växter om man söker efter det.

Christina
0

Båda helt nya sajter för mig. Fastnade på Spezialplant. Intressanta och annorlunda växter. Där blir jag nog fast för att beställa nåt.

Beck
0

Ja, man blir sugen på det mesta! Jag får nog lugna mig lite nu, har lagt en stor beställning från Hortogreen.se  med träd, gräs, perenner och gammeldags Rosor. Men det är ju så svårt att låta bli!Glad

Beck
0

Har en annan bra sajt man kan beställa från flower-blommor.com   taxinge slott ligger den . Väldigt fina dagliljor!

Christina
0

Hjälp - den ena frestelsen efter den andra. Blir ruinerad snart! Såg två malvor : Parkallée och Parkrondell som jag blev förtjust i.