Pallkrage
Hejsan!
Är det någon som vet om jag kan ha en presenning i botten på en pallkrage?
Jag tror att det inte är så bra, presenningen släpper inte igenom vatten så det borde väl finnas en risk att det blir för mycket vatten i pallkragen.

Markduk är nog bättre är presenning (det ska jag ha ).
Jag har också markduk.

Jag hade pressenning, och fick en gyttjepöl. Sen tog vi en grep (eller vad det heter) och högg massor av dränagehål. Det funkar, men jag rekommenderar det inte…

Jag har också markduk i botten och är nu inne på 10:e året och det funkar jättebra. Jag komposterar i samma låda som jag odlar i så det blir aldrig brist på näring hos mina växter och dessutom behöver man inte vattna lika mycket som utan marktäckning.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Oki,tack för svar! Det var väll lite så jag tänkte oxå 
halloj läste här nu och fick en funderare.. för man ha ngt under i pallkragarna? jag har precis flyttat ut i sommarhus med min sambo och kan nada om trädgård men har 2000 kvm som jag lär mig av :)
har 3 pallkragar, 2 åte redan från förra året,. men bra att veta om ja bör ha ngt under den sista nu när den ska ut med potatis snart

Det allra bästa är naturligtvis att inte ha något annat än den naturliga jorden under. Det gör ju att alla olika organismer från jorden kommer in i den nya jorden. Använder man bara köpt jord så kommer jorden mycket snabbare i balans eftersom köpjord är mycket fattig på olika nyttiga organismer.
Sedan har man den fördelen att har man en massa ogräs så stoppar man i alla fall upp det ogräs som vill komma fram underifrån med markduken. Så det hänger väl på hur "ren" jorden är under pallkragen förmodar jag.

Jag har markduk pga kvickroten som är ett gissel. Den slipper jag helt när jag marktäcker.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Jag satte markduk i mina förra året, köpte stort lass av jord och även rejält laddning kogödsel jag blandade i och attans vad potatis, tomater med mera växte och blev fina. Är som du novis, men man lär sig och här finns massa kunnigt folk att fråga. Lycka till
har kört med kompost/köpte jord i de två jag har och de har knappt kommit upp ogräs… ett grässtrå här o där :) tror ja kan skippa ngt under då allt :)
Letar gratis pallkragar men hittar inga. Någon som kan tipsa om var jag kan finna dessa i el omkring Sthlm

#13 de är inte gratis pga företagen lämnar in dom och får sk pant för den. men gå till något företag och fråga om de vill sälja några eller har några som är slitna.. lycka till
Aj då är det det . Ja då får jag leta efter ett företag då.
Tack för svaret
Finns att köpa på granngården men dom är dyra…
Jo det vet jag. Jag är ute efter billigaste möjliga
Jag letade billiga pallkragar men fann inga, inte ens på blocket så jag byggde mina egna istället och då kunde jag ju göra dem i en storlek jag ville ha. Är inte så svårt, gjorde inte mina ihopvikbara. Men det enda som behövs är ju några plankmeter, skruv alt. spik sam V-formade beslag att fästa med
Daisy-Moa
Det lutar nog åt det hållet för mig med.
Målade du dina med?
Näe, ville det först men då måste man ju måla om dem varje vår antagligen. De får vara som de är, slitna av väder och vind då jag återanvände brädor jag hade på tomten
Hittar bara en bild på den, då är ena sidan gjord, den är ca:a 2 m * 1,4 m. Valde att skruva fast allt för då är det lättar att ändra om man tänkt fel
Små träbitarna på insidan är för att ge stadga åt planken och hålla ihop dem, sen var det bara att skruva fast dem i de V-formade järnen.
oki får se hur mycke tummen sitter i handen på mig då 

Använd inte tryckimpregnerat virke eftersom det kan vara giftigt. Sallat gillar inte tryckimpregnerast virke.
Nej det vet jag.
Serväll om jag hittar något billigt så kan man ju byta ut då de börjar se hämska ut
Jag odlar i pallkragar och får bra resultat. Måste flytta mina till våren för häcken som står 80 cm ifrån upptäckte smaskens jord och trängde sig in hos morötterna.. Jag bygger en ram av tryckimp. som jag ställer kragen på. Jag har 2 kragar på höjden fodrade med byggplast.Plasten kan häftas med pistol eller eller en tunn ribba som borras i kragen. Plasten får lägga sig en bit ner på marken, då kryper ingen jord ut. Ramen gör att kragen inte ligger mot marken och håller längre. och det blir bekvämare vid gallring och rensning. Jag har målat mina utvändigt och slipper lerstänk efter regn genom täckbark runt kragarna.
På våren skottar jag ur en skottkärra av jorden, den använder jag som förbättring i rabatten eller ny kompostlåda.
Fyller sedan kragarna med kompostjord + köpt jord, tar grepen och blandar om. Har även 1-2 kragar som används till ny kompost. Lite grövre ris i botten sedan ett lager jord, allt växtmaterial som blir under sommaren varvas med skräpjord och gräsklipp, vattna igenom om det blir torrt och varmt flera veckor. Lägg i gräsklippet i omgångar blandat med jord annars blir det en tjock filt som möglar.Rör om med grepen under sommaren några gånger . Jag brukar plantera in ett gäng maskar från kragarna när jag förbereder dem. Gräsklippet använder jag i rabatterna också, det försvinner fort.