Har man inte jobb så...
skaffar man sig.
Jag har kolonistuga med odlingslotter mitt emot stugan.Jag odlade morötter i pallkrage på odlingslotten. En morgon när jag tittade ut genom fönstret såg det konstigt ut. Trodde rådjuren varit där, vid närmre koll visade det sig att alla morötter var uppdragna och prydligt hängda över kanten till pallkragen. Verkade som om någon förberett skörd men blivit avbruten. Jag blev både ledsen och arg, det är ganska mycket jobb med gallring.
Året därpå inhandlade jag fler kragar och flyttade in morotsodlingen på stugtomten , mellan häcken och växthuset. Frid och fröjd, jag har fått ha dem ifred och fina blev de.
I höstas när jag började ta upp dem upptäckte jag en massa trådar i jorden, Gissa vad, jo häcken hade letat sig in och tagit för sig av den fina jorden. trodde väl inte den skulle vara så fräck, avståndet från kragen till häcken är ca 80 cm. Så till våren blir det grovjobb med att flytta kragarna , nu till utrymmet mellan grannens staket och gaveln på växthuset. Vilken tur att jag flyttade jordgubbrevorna jag haft på tillväxt till deras nya plats i höstas så jag slipper börja med det. Men nu vet jag inte vad jag ska göra med den gamla platsen, men det löser sig nog.