Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 4156 ggr
Aelsklinn
2007-01-09 13:03
0

Balkongtips?

Hej!

Som student då så bor jag ju i lägenhet, men jag är ändå väldigt intresserad av att odla växter, både blommor, grönsaker och andra nyttoväxter.
Tänkte starta upp en liten/stor odling på min balkong när det blir säsong och nu efterlyser jag tips om vad man kan odla i kruka!

Vad rekomenderar ni? Kom gärna med förslag på grönsaker och sådant (de flesta blommor antar jag kan odlas i kruka eller?).

Tack på förhand.

Linn

Sukram
2007-01-09 14:55
0

Tomat, paprika och chili är bra balkongväxter. Det går bra att odla alla tre i urnor/ krukor dessutom finns det flera sorter som är anpassade just för trånga förhållanden som lågväxande busktomater och ampeltomater.

Jag testade ett år att odla potatis i hink men det är inte lönt tycker jag för man får inte plats med så många plantor. Däremot kan man försöka med squash, aubergine eller andra grönsaker som kan spaljeras så man kan odla på höjden. 

Kryddväxter givetvis de tar inte så stor plats.

Aelsklinn
2007-01-09 15:55
0

Men funkar paprika och chili om man bor i norra sverige? Jag trodde de var tvugna att odlas i växthus?

Sukram
2007-01-09 16:03
0

En balkong har rätt bra mikroklimat. Dels ger huset lä för vind och dels håller ju väggen kvar värme speciellt om man bor i stenhus. Man kan lyckas ganska bra även med värmekrävande växter på en balkong under sommaren. Men man bör kanske inte köpa frön och plantor som är märkta "växthustyp" utan välj sorter som rekomenderas för frilandsodling.

Åsa S
2007-01-09 17:10
0

Allt går att odla i kruka även träd bara krukan är tillräckligt stor.  Överlag bör man ha ganska stora krukor/hinkar när man odlar på balkong ifall man inte har möjlighet att vattna flera gånger per dag.

Angående tomat, visst kan du odla tomat ute i norra sverige men du bör välja en sort med kort utvecklingstid som mognar snabbt. Bäst utbud hittar du om du sår själv. Ex. sorten subarctic plenty är ganska tålig för lite svalare klimat och frukterna mognar snabbare än hos många andra sorter. Ca 15liters kruka kan man behöva till subarctic plenty tomaterna de är inte bland de allra starkväxande busktomaterna så de kan klara sig med något mindre kärl. Det finns även en del ryska tomatsorter och liknande som passar för odling i lite kyligare klimat.

Även paprika och chili kan lyckas i norr om man odlar snabba sorter, samt odlar man i kruka kan man ju ta in dem på hösten när det blir för kallt, så får de mogna inomhus.

(både tomat/paprika/chili har frön med lång hållbarhet så man måste inte så alla frön samma år)

Aelsklinn
2007-01-10 11:30
0

Roligt! Ge mer tips! :) Jordgubbar och smultron ska gå bra har jag hört, om det är sorter som inte har långa rotskott. Stämmer det?

Christina
2007-01-23 23:18
0

Jordgubbar finns särskilda sorter som klättar på spaljé och som är framtagna bl a för balkongodlingar.

Ser fram emot fler balkongtips efter mässan Nordiska Trädgårdar i mars. De har som ett av sina huvudnummer inspiration för balkonger. Jag har fått presslogin, så jag kommer att kunna publicera bilder som läggs ut. Och tar säkerligen även egna när jag går dit.