Sork
Någon som kan något knep på hur man får bukt med sork?
Jag har ändå fyra (väldig lata, har det visat sig) katter som går förbi rabatten där den håller till varja dag.
Vi har äppelodling precis jämte och jag kan tänka mig att det är rena paradiset för en sork att gå och snaska på äpplen som fallit till marken.

Ack, Zzaga - om du bara visste hur jag önskar att det fanns en bot. Har testat allt. Från sorkskrämmor med batteri som ger ojud ifrån sig. Hjälpte inte ett dugg.
Förra året gick jag runt var och en av mina 250 Rosor och stampade till snön hårt för att sorkarna inte skulle trivas i hålrummet mellan snö och mark. När snön smälte undan var det lik f-t samma sorkgångar kors och tvärs under mina rabatter. Flera Rosor var helt uppätna underifrån och bara föll omkull när man petade på dem.
Två äppelträd har genom åren också bara fallit sedan rotosystemet hamnat i sorkmagar.
Bjorsa hade ett förslag om att peta ner surströmming i sorkhålen. Jag är beredd testa ALLT!

Skit också:/ Jag som hoppades på nån mirakel kur. Då vet jag i alla fall att det är slöseri med pengar att köpa sorkskrämmare.
Jädrans katter, jag får jaga ut dom lite offtare!
Tack för svaret:)
Jag har fått tipset av odlare att strö lite hönsgödsel runt rosorna efter att kälen slagit till. Inte testat än dock.

#3 Jag testar ALLT - tar detta med hönsgödsel till mig och ska skaffa en säck. Någon tjäle är det inte ännu, men det ska väl komma nån gång i vinter.

Ok, hönsgödsel är det alltså … Får ta och prova det. Annars kanske jag kan kasta lite på katterna så de får lite fart;)
säger detta samma hemska saker dom har gjort mycket otyg i mina rabatter nu senast åt dom upp en palm . kan dom inte äta ogräs eller nåt annat istället för fina saker perennergillar dom emd hos mig . sen inte med att man har sorkar så har jag grävlingar med jaja .
kanske man kan testa att strö ut kattlådan ??
katterna tar sorkar på sommaren men inte nu i detta väder så jag har problem på hösten och vintern .
Hoppas att det funkar! :)

Upptäckte i våras att jag hade sorkhål i landet,så jag stoppade ner vatttenslangen så långt jag kunnde i ett av hålen och sen satte jag på vattnet,gjorde så med fler hål så att alla till slut vart vattenfyllda det vart riktigt effektivt,men det går åt rätt mycket vatten.

Hu jag har sånt högvatten just nu på min delvis rätt sanka tomt, så sorkarna kanske drunknar….
som du gjorde tazen har jag gjort det hjälper för stunden hos mig men på hösten och vintern är dom i farten igen