Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 4192 ggr
Branneli
0

Varför blir min...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

..garderobsblomma så här ??

Trodde att de klarar mindre ljusa placeringar Oskyldig

Branneli
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kommer med en bild till av samma växt & placering Glad

En dammigare bild…Skäms….

flaxss
0

den tål att stå i norrfönster och en bit in i rummet men i totalt mörker tål den inte att växa i. ljuset försvinner ganska fort en bit in i rummet och där den står placerad nu verkar det vara väldigt mörkt (för växten sett inte för våra ögon sett). placera den ljusare så kommer den nog återhämta sig.

en annan orsak att den vissnar är om den har för mycket torka i jorden eller för mycket vatten.

Branneli
0

Men….Rynkar på näsan…jag vill ju ha en växt där….buhu….Gråter

Jaa, förut har jag haft fredskalla, testa igen…Obestämd

Skam den som ger sig..hehe..

Tack för ditt svar, flaxss……ska ut & rädda denna varelse Kyss

flaxss
0

tyvärr är det nog få växter som trivs där, prova med med en bersgpalm eller ampelilja. eller får du skaffa en plastväxt.

Branneli
0

Hrmm, ampelliljan på toan behöver flyttas…..

Plast, Skrikandes…nää, vill inte…..Då får kopparn stå själv därpå skåpet Flört

kickboard
0

Den skjuter ju nya blad i alla fall, så kanske det är vattenbrist den lidit av.

Branneli
0

Hrm, kan vara såååå Oskyldig……min kropp har ju varit "paj" sen 8 veckor….& jag orkar inte bära vatten….

Kan det spela roll att den står direkt i grytan ??

hindul
0

Är det zink på insidan grytan? Växter, liksom människor, kan bli kopparförgiftade, så är det koppar även på insidan grytan kan det bero på det.

flaxss
0

det beror ju på vilken mägnd koppar och på vilken växt det handlar om i små mägnder är koppar livnödvändigt för växter, djur, männsikor.

hindul
0

Ja, visst. Men en växt som står i ett kopparkärl alltid kan få för mycket koppar. I alla fall om den är fuktig alltid.

Förr användes ju mycket kopparkärl i matlagning, men de var alltid förzinkade invändigt, just för risken för kopparförgiftning.

flaxss
0

fast borde inte dom nya bladen ockås vissna om det är förgiftning. det är ju bara dom äldre som har skadats därför tror jag det är antigen nåt att det är för torrt eller för blöt i jorden eller för lite ljus. men vad vet jag det kanske är för mycket koppar.

hindul
0

Sant! Förgiftning måste ju drabba hela växten.