Frösådd snart på gång igen.................
Snart är det nytt år och nya sådder ska i jorden.
Vad och när startar ni upp med för sådd ???
Exempel på ettåringar som är tröga i starten och som skall sås tidigt.

Kul med fler än jag som redan börjar vänta på våren… Funderar på flitiga lisa - har för mig att jag sått det ganska tidigt nåt år för länge sedan… Rabatteternell är fint i krukor också, och de tar ganska lång tid på sig…

SaJo123- Flitiga Lisa brukar jag så ungefär i mitten av Februari med gott resultat. Vet du hur det är med tobak- och lobelia ???

Lobelia och tobak har jag också sått ganska tidigt. Vill ha en röd-orange rabatt till våren. och funderar på Flitiga lisa - röd! Och någon orange blomma till det. Vill inte ha det för "blaskigt" i den rabatten - så rosa och vitt går bort! :-)
Jag har ofta sått tobak i början av april och det har varit jätteplantor jag planterat ut så dem behöver man inte ha någon brådska med plantorna blir ofta finare ifall man väntar med sådderna tills ljuset är bättre.
Lobelian kan vänta till mars-april
Tips om du ska ha hänglobelia blanda även ner lite kantlobelia så blir plantorna fylligare.

Jag brukar så en Tagetes som heter Phanter som är ljuvligt röd och dessutom sprättlätt. Tokblommar länge !!!
Tagetes är ju en blomma som verkar endera älskas eller hatas. Jag sår ca 5 olika tagetes varje år. Jättebra som utfyllnad här och där.

He,hee! Jag har altid för bråttom! Men det skulle vara kul att beställa frön nu och börja planera för vad man ska ha i rabatten… Har ni provat penséer? De tar väl rätt lång tid på sig?

Åsa S Tack för det jättebra tipset angående lobeliablandningen.

Jag har aldrig provat penseer faktiskt, mest pga jag inte skall ha så många utan köper de som jag skall ha.

Jag har redan varit i farten och skickat efter fröer från Impecta :
Blomstertobak
Kornvallmo
Pionvallmo
Blomsterböna
Blomma för dagen
Svartöga
Nemesia
Ricin
Flitiga Lisa
Sommardahlia
Tagetes
Frön som jag skickade efter i fjol som inte blev sådda är vitpytta.
Är det någon som har någon erfarenhet av dessa. Jag har för mig att det var varning för att dom spred sig ohämmat ???????
Blomstertobak ljusgroende, strössla ut dem så glest du kan på en bädd av såjord runt ars-april, går bra att ex. använda gamla glassburkar, skola dem sedan en och en i krukor då de fått karaktärsblad
Kornvallmo direktsås ytligt i april-maj, klarar inte så bra att sås i låda och planteras ut.
Pionvallmo samma som kornvallmo.
Blomsterböna förkultiveras runt april-maj (1-2frön 10cm kruka) alt. direktsås när jorden har en temp på minst +15C, mycket goda baljor att äta, bör dock strimlas.
Blomma för dagen, förkultiveras runt april, peta ner ca 3frön per kruka (ca 10cm) de gror mycket snabbt.
Svartöga Förkultiveras runt mars 3st frön per kruka (ca 1cm) brukar vara lagom.
Nemesia
Ricin förkultiveras runt feb-mars 1-2frön i en 10-15cm kruka.
Flitiga Lisa gör ungefär som med tobak även denna har ljusgroende frön.
Sommardahlia sådd runt mars-april i kan sås både direkt i kruka och i låda.
Tagetes sås runt april, jag tycker den gror snabbast ifall man behandlar fröerna som ljusgroende men de brukar gro även om man täcker fröerna, kan även direktsås runt april-maj
Och ingen av dessa kommer att bli något ogräs, kanske lite vallmo kan dyka upp andra året ifall man låter frökapslarna vara kvar men så himla många brukar de inte vara.

Tack Åsa S för mycket bra information.
Har du någon erf. av vitpytta?

Jag ska så penseer nu i början av januari. Jag läste någonstans att dom behöver 12-16 veckor på sig. Så då är det nog tid att börja att så dom nu skulle jag tro….jag vill ju ha dom tidigt i vår…..
för att kunna ställa ut dom då. Jag plockade själv fröer av mina köpta penseer i höstas….
#12 Du behöver bra belysning + något svalare ställe för att få fina plantor ifall du sår tidigt.
+I stort sett alla penseer i handeln är F1 hybrider = har du skördat fröer från dem får du inte likadana penseer utan du får oftast helt andra färger och former.

Jag kommer att ha dom under belysning när dom börjar komma upp. Jag läste att dom kunde stå i rumsvärme. När dom sen börjar gro att ställa svalt med belysning över… Jo jag vet att det kan bli andra färger när man plockar egna fröer. Men det är det som är spännande att se vad blir det för färg…

Spännnade! Jag har några som frösått sig ut och det hade kommit upp små plantor i höstas redan. Håller tummarna för att de klarar sig under snön?! Man vet aldrig! :-)
Bara en gång har jag sått jättetidigt med belysning, men det blev inte bra. Små ynkliga plantor som kom senare igång än de jag sådde senare, så jag väntar ännu till början av mars.
Har nog prövat det mesta. Ofta är jag så ivrig att jag startar för tidigt. Måste lära mej TÅLAMOD.
Jag sår i lägenheten i Stockholm - sedan släpar jag allt i april till fritidshuset i Värmland. Där får det växa till sej.
Ni vet hur det brukar se ut med krukor överallt….. Så nästa väntan innan man vågar sätta ut allt efter avhärdning…men ajajaj vad kul allt är!
GOTT NYTT ÅR och ett härligt växtår önskar jag alla!
Det är sällan jag sår före mitten av mars! OK-pelargonior måste i tidigt - men numera tar jag sticklingar som får växa till sej över vintern. Det är mest ettåringar som jag sår numera eftersom perennerna sköter sej själva ute i trädgården.
OBS: dret lönar sej absolut INTE att så för tidigt! Vänta hellre lite längre än som står på fröpåsarna-såvida du inte har optimala förutsättnigar som speciell belysning osv…
Bild på frösådd i fjol…

Sår du för tidigt blir allt bara långt och gängligt…till och med Tobak, lobelia och andra växter som skall så i jan-feb bör vänta till mitten eller slutet av mars…
Penséer har jag sått ett par gånger med lyckat resultat, för att när jag vill ha dom, finns dom inte längre att köpa. Så därför sår jag dom, så att de passar med tiden sas. Tagetes har jag planer på att så för att sätta undermina Rosor. Det sägs att rotnematoder inte tycker om tagetes. Zinnia är en bra blomma att så, men de gillar inte kyla. Det tog lång tid att gå i blom, men de grodde väldigt snabbt. sommaraster ska jag nog så även i år.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Åh! Nu blir jag sugen, men jag får hålla mig ett par månader till… Suck! ;-)
Jag ska snart plantera physalis och majs så att dom är hyfsat rejäla när dom ska ut i växthuset
#22 Majs är på tok för tidigt att så snart + de ska inte växthusodlas. Majs sås ca 5v innan utplantering och den kan du inte plantera ut förren en bit in i juni + den vindpollineras och planteras i grupp.
+Om det är gyllenbäret eller tomatillon du ska odla (det finns flera Physalisarter) så dröjer det ganska länge tills det är dags att så dessa.
Jag har alltid fått sena penséer, så förra året sådde jag dem i december och då stämde det bättre med tiden, jag planterade ut dem i slutet av mars-början av april. Däremot har jag insett att jag inte behöver så många penséer och behöver platsen till mycket annat, så i år köper jag några penséer i stället.
I januari ska jag så änglatrumpet, chili och sätta ingefära.
Penséer brukar bli risiga frampå sensommaren så det gör väl inget om de kommer igång lite senare på våren i stället.
#25 Det har du ju rätt i! Men på sensommaren har jag så fullt med andra blommor att det inte finns plats för penséerna 

Chili lät kul! Sådde det i våras, men det blev inget av den. Tror jag fick nåt i jorden…
#23 Jag har odlat majs i växthuset i 5 år utan problem, dom blir stora o fina men dom hinner inte mogna som dom ska innan det blir för kallt här uppe, nu har jag testat att så tidigare o tidigare för att dom ska hinna mogna o i fjol hann dom nästan klart o då sådde jag i inne i mitten av februari, det samma gärlelr physalisen (gyllenbär)
Det är ju ett ständigt exprementerande.
Jag har också handlat en del från Impecta redan. Bla har jag köpt en Akleja som ska sås ute nu så jag ska få ihop en kruka och sätta ut dem i kylan har jag tänkt mig. Så får vi se om några av dem gror.
Bild från Impecta.
I övrigt ska jag nog försöka så vissa fröer lite tidigare i år. Jag sår dem i ett ouppvärmt rum så det tar sin lilla tid innan de kikar upp märkte jag förra året.

Jag tänkte också driva upp i källaren. Det är lite svalare där… Men jag vet att senaste 5 åren har jag varit för tidigt ute. Aklejan var superfin!!!! Sådde akleja förra året, men det gick inte så bra… Får nog köpa en planta i år! 
Jag brukar misslyckas med en hel del jag
. Bäst att ha många sorter så att åtminstone någon sort lyckas.
Driva upp i källaren? Går det? Jag brukar försöka ställa mina plantor så ljust som möjligt.
Källare + lysrör kan vara en utmärkt kombination, sådderna bör ofta placeras svalt efter att fröerna grott.

Akelejafröer vill ha frost för att gro, man kan lägga dem i frysen ett par veckor också, det fungerar fint. Tänk på att det tar två år innan de blommar, så # 30, kolla i år, då kommer de säkert!
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Aklejafrön behöver inte ha frost optimal temperatur vid kallstratifieringen är +0-5C. Fast ibland gror faktiskt vissa aklejafrön även utan kallstratifiering.
+Frys & torra frön har ingen funktion, fröerna bör ha väckts innan de får kyla = de måste ha sugit upp lite vatten, torra frön som läggs i frys går i dvala och de groningshämmande ämnena bryts inte ner då. Blöta frön kan dock inte stoppas i en vanlig frys nedkylningen går för snabbt och som sagt det behövs inga minusgrader.
+man bör ha färska frön av akleja som inte har torkats, grobarheten brukar sjunka en hel del då fröerna torkas, det är därför man ofta lyckas bra med egenskördade frön som man sår direkt på hösten medans man kan misslyckas med alla köpefrön..
Fast de aklejafrön som jag köpt ska tydlign frysa.På påsen står det "Sås i krukor som placeras utomhus i skuggläge så tidigt som möjligt, gärna redan i januari. Täck sådden med 2-4 mm parlit eller finkornigt grus."
Så här ser ni årets första frösådd för min del.
Brunnäva och Grönakleja.
Jag har en sort till som jag ska försöka hitta instruktioner till. Är inte hundra på att Impecta skrivit rätt där.

Lyssna på Åsa, hon vet mer än jag.
Jag har Akeleja här i Danmark så att det nästan är ogräs, och vi har ju milda vintrar, så jag vet inte hur pass mycket kyla de vill ha. -5 är kanske lagom, det blir nästan aldrig kallare än så här nere.
Så det stämmer nog.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Åsa - om man skulle få för sig att så i källaren och har belysning fungerar det tros? Förra året sådde jag i ett ouppvärmt rum och allting kom upp, men lite senare. Vår källare är ännu kallare så det kanske inte fungerar förrän de kommit upp?
Det beror ju på vilka sorter det är, de flesta ettåriga sommarblommor/grönsaker har dock frön som gror bäst i +20-25C. Fröerna brukar dock inte behöva belysning innan de grott så du kan ju ha sålådan i något varmare rum medans fröerna gror och sedan flytta ner den i källaren när det grott.
+Om det är väldigt kallt i källaren så kanske inte källaren passar för värmeälskande saker som tomat, bönväxter och liknande som brukar behöva +15-17 någonstans för att inte stanna upp helt i tillväxt.
Jag avstår från källarexperimentet, för vi har en jordkällare och tror inte att jag skulle orka gå dit i snö och kyla tillräckligt ofte för att se till mina plantor som behöver ständig omvårdnad.
Jag tänkte väl i och för sig inte plantera nu utan lite senare. Då ska det förhoppningsvis vara något varmare. Vi ska väl inte ha vargavinter hur länge som helst. Det är bara det att jag har mera plats i källaren så egentligen hade det kanske inte varit ett dumt ställe. Jag planterar mest blommor.

vad använder ni att plantera i? Har använt toarullar till Luktärt för rötternas skull, men jag vattnade lite mycket kanske, så de möglade. inge kul. Hur lite törs man vattna?

Mina möglade också när jag odlade i toarullar…
Förra året köpte jag rootrainer som jag hade luktärter i. Där fick de stå tills jag planterade ut dem. Det tänker jag göra i år igen

Har sparat plastkrukor då jag köpt plantor tidigare, likaså brätten i frigolit som jordgubbsplantor säljs i. Såna återanvänder jag många gånger ända tills de går sönder.

Härligt! :)
Hur är det med stickling från Lavendel. Jag vet att det enklaste kanske är att bara sticka ner dom bredvid moderplantan, men nån kanske har bättre tips?
Lavendel är det som funkar bäst för mig, så jag ska ha massor!

Jag tog ett antal kvistar på förssommaren. Drog loss dem och tog en knippe och petade ner brevid de andra plantorna jag hade och det var rätt många som tog sig och de var kanske 10 cm på hösten. Så jag hoppas de blir stora och fina i år. Ska göra flera såna i år!!

Jag har tusentals frön från alla möjliga håll och kanter. Impecta och lite firmor och privatpersoner i utlandet….lite lökar som borde ha kommit ut för evigheter sedan…mycket är det! Men med en stor gravidmage och en analkande flytt så är man ju föga sugen.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler