Vad heter blomman - nr 2?
Kan det vara en jättebalsamin?

Ja. Rätt med en gång. Mycket tveksam till den. Den fröar av sig ofantligt när frökapslarna spricker med en smäll. Men å andra sidan är den fin i vårt träsk tillsammans med älggräset. Dock rejäl varningsflagg på denna i trädgårdar i tätort. Grannarna kommer att få mer av den än de vill ha.
Jättebalsamin är en ursprungligen indisk växt som odlas som prydnadsväxt och nu förvildat sig på ett flertal ställen i landet. Den påträffas oftast på fuktig mark, vid dammar, åar och stränder. Första fynduppgift är från Frihamnen i Stockholm och publicerades 1928.(Källa: Den Virtuella floran)
Den är lite farlig, ja. Sprider sig lätt och tar över.
Den tillhör verkligen inte mina favoriter. Vi har den längs ån där den sprider sig alldeles förfärligt. Jag tycker inte ens att den är fin. Den passar inte in i naturen här.
Fast den du har på bilden har en vacker färg. Så ljusa och milda färger har inte våra.

Den är upptagen på Naturvårdsverkets sida över invasiva växter som hotar vår egen flora. Så man ska vara mycket försiktig, innan man låter den få ta plats hos sig.
Min mamma har en på sin kollonilott och vi brukar ha så kul med det och ta på frökapslarna som expoderar i handen direkt vid minsta kontakt
Men oj vad den sprider sig.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4