orkidéer
Vad ska jag tänka på när jag köper en sån.
Behöver de stå på något speciellt ställe, vatten, näring. Ja, precis allt behöver jag veta =))
Tack på förhand.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Det finns inte något generellt råd man kan ge, olika orkidearter sköts på olika sätt. Om du inte har haft någon orkide förut rekommenderar jag att du köper en brudorkide (Phalaenopsis) den kan stå i vanlig rumstemperatur året runt gärna i öster/västerfönster men den kan klarar sig även annars ifall man skyddar dem mot alltför brännande sol under sommaren. Vattnas med ex. regnvatten när odlingsmediet har torkat upp, man kan sänka ner rotklumpen i en hink med vatten och sedan låta växten rinna av innan man ställer tillbaka den i ytterkrukan så värst mycket mer behöver man inte göra. Kanske ge lite orkidenäring någon gång ibland i vattnet.
Visa gärna kort på era Orkideer.
Vilken färg är finast?? Vore intressant och höra. =)

Man ska inte dutta fär mycket med dom då blir de bortskämda har jag fått lära mig.
De ser sköra ut men man ska vara rätt grym mot dom ;o)
Mina får vatten kanske en gång i månaden och då häller jag vatten i ytterkrukan och låter de stå så i ett dygn innan jag häller av det.
Man ska vara försiktig om man duchar dom och se till så det inte ligger kvar vatten i bladväcket, då ruttnar bladen och den blir bladlös och i värsta fall dör.
Vägrar dom att blomma kan man stoppa in dom i en mörk garderob under en vecka, sen plockar man fram dom i förnstret igen…blommar den ändå inte är det bara mörklägga den igen :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

#2 Jag har enbart vita brudorkidéer - inget kort för dagen men ska ta ett vid tillfälle.
Håller med CBA om att de tål att glömmas och gömmas. De kommer oftast i blom en vackar dag igen.
Jag är så glad; jag har en orchidé som har fått bebis! Den har jag planterat i egen kruka och hitills verkar det gå bra! Jag tror mamman är 4 år, stor och vacker och blommar ca 2 ggr/år 

Grattis - jag har aldrig lyckats få bebisar utan att mamman dött! Klart den kommer att klara sig 
Brudorkidéer kallas även för ungkarlsblommor, eftersom de är så lättskötta!
Hur ser en brudorkidée ut??
Gå in på Googles bildsök och skriv in Phalaenopsis i sökrutan så hittar du en massa bilder på brudorkideer. Brudorkideer är den vanligaste orkiden i handeln och säljs även på de flesta matbutiker.
fast det vore roligt och se bilder på era orkidéer tycker jag.

Jag har 7 stycken för tillfället som precis börjat blomma och som är fulla med knopp…kan försöka mig på att fota dom :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
#11: Ja, det vore superskoj och se. =)
Jag har några jag med och två av dom i knopp nu.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Tack Norrskenet för de läckra bilderna. Roligt att få bra bilder med i denna långa tråd om orkidéer.
Hittade förresten en utmärkt skötselsida - Jans Orkidéer - som jag sparade bland våra länkar.