Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 4084 ggr
sensa
2007-01-06 15:49
8

Tulpaner

Nu är granen ute och jag har köpt mina tulpaner som jag alltid gör när julen är ute. Men jag glömmer jämt….   jag blir lika besviken varenda gång, de slår ju aldrig ut!!! Jag tycker det är så vackert med en vas tulpaner som är helt utslagna och en del hänger över kanten. Vad ska jag göra för att få se ståndare och pistiller på mina blommor???? Jag klipper stjälkar - låter dom stå i vatten efter alla konstens regler!! Finns det nåt mer jag kan göra???

beem
2007-01-06 18:06
0

När du kommer hem med tulpaneran ska man ta av dem och låta dem stå i vatten med papperet kvar ca 1 tim.

Tulpaner ska ha lite vatten. Men det gäller att passa dem för ibland är de törstiga. Ställ dem gärna svalare över natten.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

sensa
2007-01-12 08:28
0

Nu har mina tulpaner stått en hel vecka. Jag har skött dom efter alla konstens regler - med de slår inte ut. Gör verkligen era tulpaner det. Jag har fått för mej att de är behandlade så de inte ska slå ut!! Många tycker ju att det är vackrast när de är i knopp.

Nån som vet????

Fundersam

AnnaO
2007-01-12 09:32
0

Jag älskar också tulpaner. Det är så härligt att byta ut dammigt julpynt mot fräscha tulpaner så här års. Men jag har också märkt samma sak som du, att de inte slår ut. Jag vet inte, men jag har gissat att det beror på att de är plockade för tidigt. Att de har klippts av medan knopparna är så små att de inte orkar slå ut. De kan ju ha stått och vuxit till sig i affären så att det inte syns när man köper dem.

Åsa S
2007-01-12 09:52
0

Inte bara för tidigt plockade tulpaner kan ha svårt att slå ut även vissa sorter är så att de är framodlade för att se knoppiga ut. +Väldigt hård drivning tidigt på året är också en faktor väntar man en bit in på våren är ljuset bättre och man behöver inte så mycket konstljus = kvaliten blir bättre.

När man köper tulpaner ska konopparna visa rejält med färg. Sorter som jag tycker alltid brukar slå ut är den orange tulpanen Ad Rem och den gula dubbla tulpanen Monte Carlo.

sensa
2007-01-12 10:15
0

Tack för era svar och tankar. Denna helgen ska jag prova Ad Rem och Monte Carlo!!!    Glad

Margareta
2007-01-12 16:55
0

Jag kan fråga en tulpanodlare här på Ekerö om ni vill…

Numer pensionär i Nynäshamn

sensa
2007-01-12 18:14
0

#6 ….JAAAAA!….  Jag vill veta sanningen om de slumrande tulpanerna som aldrig slår ut i full blom!!!!!      Tänk er en stor vas med tulpaner. Några hänger över kanten, några blomblad har fallit ner på bordet, ståndare och pistiller lyser svart mot de färgade blombladen. Bladen hänger ifatt med blommorna……eller hur var det nu? Jag minns knappt min barndoms tulpanbukett!!!   *tänker*   Nu står de rakt upp i knopp hur länge som helst och bleknar - onaturligt. Nu ska jag sluta tulpanflumma!!!!!  Ha en bra helg alla som är ifocus…..

Diana61
2007-01-13 18:52
0

Enligt handelsträdgården som jag praktiserade på och som sålde tulpaner som man fick klippa själv, så skall dom har MASSOR med KALLT vatten. Jag tog hem massor med tulpaner och följde deras rekomendationer och det fungerafe ypperligt! Skrattande

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
2007-01-13 20:58
0

Jag har också någon gång haft oturen att få tulpaner som aldrig slog ut, så jag har blivit försiktig med att välja de som är i hård knopp. Precis som Anna och Åsa säger så är de inte det bästa valet.

Diana61
2007-01-14 16:51
0

Fick lära mig att om man ej ser förgen på knoppen så kommer den ej att slå ut.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Margareta
2007-01-20 22:52
0

Nu har jag frågat hos Alverbäcks och fått följande svar:

Här kommer några ytterligare tips till dig som tycker om välutslagna tulpaner!

• Tänk på att köpa tulpaner som inte är för gröna utan som visar färg i knopparna.
  • Köp hellre tulpanbuketten som har stått svalt och i vatten i butiken än de som har förvarats varmt och torrt.
  • Fortsätt med att göra nya snitt på tulpanerna och ställ dem svalt under natten för längre hållbarhet!
  • Ni kan också få bra råd om ni åker till tulpanens hus i Bromma

Jag har just nu en underbar blandad bukett med tulpaner direkt från Alverbäcks och hoppas givetvis på lång blomning…

Numer pensionär i Nynäshamn