Några foton från Sudan.
Jag vandrade ett par timmar längs Blue Nile igår. Det var en kall nordlig vind. Folk fiskade längs stranden och andra gjorde en tur på floden. Jag träffade även på en familj från Saudi. Han jobbade på deras ambassad. Jag bjöds på kaffe och kaka, men modern och flickorna gick bakom bilen, så efter ett tag vandrade jag iväg med mannen längs stranden.

bild ett ser ut som änglatrumpet eller nån släkting till den.
Mittnebilden… det första jag kom att tänka på var sprutgurka.. men frukten ser lite stor ut.
Sista bilden ser ut som borgonvilla.
Underbart att se växterna i "vilt tillstånd".
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Tack Bosse för dina bilder - alltid lika roligt.
Håller med Zzaga om Änglatrumpet och Bougainvillea. Den enda växt som garanterat trivdes även hos mig i Malaysia, där annars rötterna lätt "kokade sönder" i värmen. Och att slingerväxten med den gula blomman är någon form av gurka. Smaka på den - säkert ätlig.
Christina, jag sätter gränsen vid att äta det som lokalbefolkningen äter. Jag såg ett program på TV, om hur man troligen tog livet av Ramses III och det finns gott om dödliga örter och bär, samt ormar, bl.a. Carpet Viper vars gift (3 mg) dödade inom en timme.
Jag ska försöka hitta lite fler blommor att fota.
Apropå saudiern, så hade han 3 fruar, vilket gjorde oss jämbördiga - enda skillnaden är är att jag har bara en fru åt gången.
bosse

Finns giftiga gurkor? Tja - kanske lika bra att vara försiktig.
Klokt av dig att en en fru åt gången. Har förstått att enligt Koranen får man ha flera fruar om man behandlar dem alla lika, vilket måste vara en omöjlighet.
Jag är inte den som tänker ta reda på om det finns giftiga gurkor!
Man får ha 4 st, men det finns dom som har många fler, fast dom kanske räknas som konkubiner. Och fruarna ska inte bara behandlas lika, utan dom ska även ha likadana hus och inredning till samma värde. Jag såg en gång i en mall i Jeddah en man med alla 4 fruarna och ungar. Han fungerade mer som den som hade hand om petty cashen. Det sägs också att fruarna gaddar ihop sig. Det gjorde dom iaf mot Ramses och mördade honom.

Av ren självbevarelsedrift är det nog klokt begränsa sig till en. 
Minns en familj jag kände på Filippinerna där tre fruar i familjen var helfrälsta på skönhetsoperationer. Och dessa är inte billiga där heller.
Ibland skulle jag dock önska mig fler äkta män. En som drar pengar till huset och ett par som bygger om huset och gräver i trädgården. Min följeslagare sedan snart 40 år börjar precis som jag själv bli lite till åren…
Du behåller pensionären i sängen iaf? 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sprutgurka
http://www.linnaeus.nu/Bibliotek/vaxt.asp?idnr=1763
Den är nog inte helt giftig men min mor råkade pilla på en sån planta när de var i Grekland och hon råkade få växtsaft rakt i ögat. Inget roligt alls! Hon kunde inte se på ögat resten av den dagen.

#13 Absolut!