Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 8391 ggr
Sara
8

Överblommad hyasint?

Vad gör jag med min hyasintlök som är överblommad?

Är det bara att kasta?

Sara

pamina
0

Klipp av blomstängeln, ställ ljust, vattna och låt bladen dra ner energi i löken. Sätt ut när jorden är grävbar igen. Nästa vår blommar den (förhoppningsvis!).

Gör inte som jag bara; grävde ner dem supertidigt invid huset där det gick att gräva lite grand. Eftersom ingen annan grönska fanns än sniffade rådjuren fatt på dem och åt upp allt - även löken! Så vänta tills det finns annat grönt som de finner mer aptitligt. Lycka till!

Sara
1

Jag har bara balkong, kan den stå där sen när det börjar bli vår? Tål den frost och -?

Sara

pamina
0

Hej igen!

Du kan ju alltid försöka! Det knepiga med lökar i kruka är att det kan bli för kallt på vintern, du kan kanske isolera krukan med wellpapp el dyl. Hade jag ingen trädgård (har ganska nyligen skaffat mig en!) så skulle jag inte bry mig om att spara på hyasinterna. Det brukar bli så fullt ändå på balkongen…. Kanske kan du gräva ner dem någonstans utanför huset där du bor? Petar man ner dem i ett buskage så brukar inte någon blil sur, kan vara värre om man ger sig in i en rabatt! Lycka till!

Sara
0

Tack igen!Glad

Sara

SaJo123
0

Åh vad bra! Köpte en söt hyacint som blommar "lite spretigt". Tror den blir fin i min lila-rosa-vita rabatt på framsidan! Ska ta bort julpyntet och ställa den lite åtsidan så jag kan gräva ner den till våren!

ikna
0

Skulle det gå att förvara några hyacinter i större kruka, utomhus april -  oktober och sedan ta in dem för att driva dem att blomma till jul?

Åsa S
0

Man kan ju alltid prova(fast jag skulle ha dem ute längre de brukar behöva hyfsat lång köldperiod) men det kommer nog aldrig bli något liknande den man hade tidigare. Ofta orkar de inte blomma speciellt mycket när de väl blommar igen man får något klent med ett par klockor. Odlarna i holland klipper bort blommorna i ett par år på de lökar vi köper till jul för att löken ska samla så mycket näring som möjligt och inte slösa energi på blomning vilket resulterar i en mycket välmatad lök som kan ge en magnifik och stor blomma.

ikna
0

#7 Men de som planteras i rabatten blir ju stora fina blommor på våren! Varför skulle det inte gå att få rejäla blommor inomhus?

Åsa S
0

De överblommade jag har haft som jag satt i rabatten har sällan bildat rejäla blommor likt de de hade då man köpte dem. Men det är klart är man väldigt generös med gödning eller har naturligt bördig jord kanske man kan lyckas mata upp dem ordentligt så de fyller på näringslagren.

I kruka där näringen tar slut snabbare än i jorden får man nog vara väldigt noga med regelbunden gödning för att mata upp dem.

pyromanen
0

Håller med Åsa S,det är nog bra att inte ha för höga förväntningar på nästa blomningar.  Har satt ut ett flertal i rabatter genom åren och har bördig jord.  Det bruker vara några blommor varje år, och de dofter ju så trevligt, men det är några små glesa typer, ibland bara med några enstaka småblommor på.