Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterträdgårdsdesignträdgårdstrenderträdgårdsprylar
Läst 7282 ggr
LinaN
0

Trähinkar?

Jag letar efter trähinkar (eller ja, har precis börjat leta) som jag hade tänkt man skulle kunna bära bland annat vatten i.

Vet ju att ni trädgårdsnissar brukar ha bra koll på detaljer som man kan ha i trädgården. Så jag funderar på en trähink av något slag som man borrar hål i överkant och fäster ett bärrep i, samt att man kanske behandlar hinken invändigt med någon lämplig lack som vattensäkrar hinken om den inte håller tvärtätt.

Inköpsställen? ungefärliga priser?

tack på förhand :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

kickboard
0

Har svårt att tänka mig att de skulle hålla tätt, då trä torkar ihop och det blir mellanrum. Plantera blommor i den i stället.

Anders 50
0

Vet att granngården har haft sådana för blomplantering. De verkade väldigt stabila och välgjorda.

Och "blötlägger" man den så den får svälla så håller den tätt. Så gjorde man förr då man inte hade nåt annat än trähinkar att bära vatten i.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anders 50
0

Kom på en sak till!   Kolla där det säljs bastu-tillbehör, man brukar ha vattenhinkar av trä i bastun.

LinaN
0

#1 tanken vart ju då att man skulle antingen vaxa eller lacka invädnigt för att täta sådana hål…

#2 o 3, där sa du något! Ska kolla granngården. o se vad en sån bastuhink kostar :)

Anders 50
0

#4 Tycker inte du ska lacka…lägg den i blöt!

kickboard
0

Vi har haft en bastustäva i trä, men den höll inte tätt fast den var i flitig användning. Lack eller vax kan inte täta några springor.

Branneli
0

Silikon i springorna ??

Åsa S
0

Inte heller silikon funkar trä är rörligt och krymper ganska rejält då det torkar men har man hela tiden vatten i dem är ju träet svällt och håller då tätt, tyvärr blir ju då även hinken ganska tung när träet är fullt av vatten så det blir ju bra mycket tyngre att släpa trähinkar än plasthinkar.

Trähinkar är inte så praktiskt i trädgården, tyvärr är ju mycket man kan köpa för trädgårdspyssel mera dekoration än praktiska hjälpmedel.

LinaN
0

#8 min tanke är att använda nämnda hinkar på vikinga och medeltidsmarkander (liknande tråd finns på medeltiden ifokus) då plasthinkar inte är så poppis ^^

Anders 50
0

Man använde trähinkar förr och då borde det gå bra nu också. Givetvis får det inte vara nåt billigt skräp till hink och se till att den inte står och torkar för länge tom.

En bastustäva/hink fungerar bättre utomhus i en annan luftfuktighet än inne i en torr bastu.

Tips: googla på "stävor" så finns det lite att välja på.