Önskar lite tomathjälp!
Jag tänkte att jag skulle odla lite körsbärstomater på altanen (bild i inlägget) till sommaren och har nu några frågor som förhoppningsvis ni experter kan svara på.
- Vilken tomatsort kan ni rekommendera, den ska vara lätt att odla med små och söta frukter.
- När ska man sätta fröna för att dom ska vara lagom stora plantor till sommaren? Ska man sätta dom först i små krukor inomhus och plantera dom i de stora baljorna när dom blir större?
- Hur stor måste baljan vara för en "fullvuxen" planta?

Välj småkrukor, fyll dem med s k såjord och lägg två frön i varje kruka. Gror båda fröna ta bort den ena plantan. Annars blir det för trångt. Om du sår i mitten av mars/början april, så bör plantan vara stor nog att planteras om i en större kruka i slutet av maj. Då är det säkert också hyfsat varmt på din altan. Ställ krukorna mot solen och så skyddat mot drag som möjligt. Plantorna får aldrig utsättas för minusgrader.
Själv köper jag numera färdiga småplantor - det brukar finnas ett stort utbud i maj - och satt dem först i enliters-krukor och sedan planterat om dem till 15-literskrukor. De här sorterna hade jag förra året och de var utmärkt goda. Bilderna från mitt eget växthus.
Aretha
- den 'svarta' - fast hon är mer plommonfärgad än svart. Söt.
Goldie
- den gula. Lite syrlig.
Som du ser blev mina plantor höga. Litet FÖR höga för att det ska bli snyggt på din altan (så fint du har förresten). Man kan hyfsa till dem genom att klippa bort en eller annan gren. Det blir massor med tomater i alla fall.
Bistro är en körsbärstomat som blir 80-120 cm hög och bär riklig skörd i långa klasar.