Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 1739 ggr
Diana61
0

Årets Perenn - Molinia arundinacea

Ett vackert gräs som jag är sugen på.

Skrolla ned en bit så finner du den.

Här är årets perenn

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
0

Kul att det finns fröer nu till perennen som på svenska kallas Jättetåteln. Har det funnits förut och jag bara inte lagt märke till det?

Plantskolorna brukar försöka anstränga sig att haka på med plantor och fröer av de växter som utses till Årets perenn.

Här finns mer information om Jättetåteln och de andra perenner som genom åren utsetts vara Årets Perenn.

beem
0

Gräs är så dekorativt.

Denna är väldigt hög och jag ser framför mig en ordentlig regnskur som lägger ikull gräset och det ser ju inte så fint ut.

Är det någon som testat Jättetåteln ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Humlan
0

Ja, och är det någon som har provat att odla den rån frö? Hittade inte någon odlingsanvisning på Impectas hemsida. Mest så jag vet när den ska sås, en annan ligger ju i startgroparna nu, det kliar duktigt i min "så-tarm"!!

Diana61
0

Det suger bra i min så-tarm här med och jag har faktiskt redan sått i November (?) Kunde ej motstå att testa och än sålänge lever dom. Scabiosan Black Magic ser lite ranglig ut just nu men Stipan ser fin ut .

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diana61
0

Kan nu tala om att jag beställt frön för årets perenn. Skall bli spännande och se om jag klarar av att så den.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
0

#5 Återkom med rapporter så vi andra vet om det är värt besväret.  Trevligt att ha dig som testvärd för Jättetåteln.

Diana61
0

Tack Chrisitna. Jag skall hålle er informerade om hur det går.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diana61
0

Nedrans banditer! Ser att jag missade årets perenn vid beställningen! Skrikandes Men lugn Christina. Jag beställer den vid nästa beställning när mina kataloger kommer. Jag vill ha denna.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4